Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 2 Februari 2015, 05:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15
Reklamkampanjen refererar tydligt till "Ubermensch"-konceptet, anser anmälaren.
Ämnen i artikeln:
ReklamombudsmannenDagens Media berättade i förra veckan om den kritiserade reklamkampanjen för hinderbanetävlingen ”Superior Race”. Tävlingens namn, som kan översättas till ”överlägsen ras”, parat med bilderna på muskulösa män har gjort att reklamen i Stockholms tunnelbana har väckt reaktioner.
– Sedan vi började med reklamen i tunnelbanan har frågor kring rasbiologi kommit in till oss. Vi har förstått att den kan skapa associationer till något väldigt hemskt, sade Amin Sahampour, pr- och marknadsansvarig på arrangören The Ultimate Nordic Race AB, till Dagens Media.
Reklamkampanjen har anmälts flera gånger till Reklamombudsmannen, RO. Men kampanjen har nu även anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO.
Anmälaren skriver att ordvalet ”Superior Race” tydligt refererar till Nietzsches idéer om "Ubermensch", som ”har legat till grund för en uppsjö av avskyvärda rasistiska företeelser i historien”.
Anmälaren menar att det framstår som osannolikt att arrangörerna inte varit medvetna av tvivelaktigheten i sitt ordval.
”Det framstår som ytterst sannolikt att ordvalet just anspelat på den tvivelaktighet. I och med detta kan ordvalet ses som en hyllning av rasistiska myter. Detta är en bekräftelse att mänskliga raser överhuvudtaget finns och kan definieras, och "testas", i enkla former. Att detta sker genom våld, råstyrka och en överrepresentation av vita muskulösa män med tribala tatueringar anspelar ytterligare på konceptet”.
Superior Race har redan bytt namn till Superior OCR, för att undvika att väcka anstöt. Reklamkampanjen i Stockholms tunnelbana är avslutad.
LÄS ÄVEN:
Erik Wisterberg
Ämnen i artikeln:
Reklamombudsmannen