Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Styr bilen med en bit papper

Publicerad: 4 November 2010, 08:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Mazda testar augmented reality, eller förhöjd verklighet, i en ny kampanj på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Mindshare

Kampanjen, som är en del i bilföretagets strategi att använda sig av nya medier och öka försäljningen av Mazdas bilar, riktar sig främst till personer mellan 30 och 59 år.

– Augmented reality har kommit en bit på vägen, särskilt i mobilen. På webben har det också hänt en del när det gäller att visa upp bilar. Men det vi ville göra var att koppla ihop tekniken med en kampanj, så vi valde att göra ett spel utav det, säger Marcus Gustafsson, ansvarig för digitala medier på Mazdas mediebyrå Mindshare Göteborg.

Spelet, som finns på Facebook, går ut på att styra en virtuell Mazda-bil med endast en bit papper som hålls upp mot datorns webbkamera.

Användaren ska, med pappret som ratt, styra bilen genom en hinderbana.

– Vi vill skapa effektiv kommunikation för Mazda genom att överraska med innovativa medielösningar. Målet med applikationen är att målgruppen ska interagera med Mazda6 längre, säger Marcus Gustafsson.

Är inte det här spelet något för en yngre målgrupp?

– Vi vet att det finns cirka 2 miljoner personer på Facebook i vår målgrupp, som vi kommer att annonsera applikationen mot. Men sprids den i de lägre åldrarna så är det en bonus.

Användarna kan även dela med sig av sina resultat på Facebook, samt utmana vännerna.

Bakom kampanjen står mediebyrån Mindshare. Spelet har skapats av Ding.

Arbetsgrupp

Projektledning och idé:

Marcus Gustafsson, Mindshare, Head of Digital, Göteborgskontoret

Gunilla Andersson, Mindshare, Account Director

Maria Pecanac Mindshare, Account Manager

Augmented Reality-produktion:

DING - Axel Nordenström och Love Lindberg

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Mindshare

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.