Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sturegallerians fars dag-kampanj diskriminerande

Publicerad: 20 December 2013, 13:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:52

Reklamombudsmannens opinionsnämnd anser att Sturegallerians fars dag-kampanj är diskriminerande.


Ämnen i artikeln:

RONSturegallerian

Det var inför fars dag i höstas som Sturegallerian i Stockholm valde att marknadsföra ett par spetstrosor med rubriken ”Please, please him”.

Kampanjen väckte stor ilska och i sociala medier haglade kommentarerna. Kampanjen anmäldes till RO av både privatpersoner och Sveriges Kvinnolobby.

Nu kommer Reklamombudsmannens opinionsnämnds, RON:s, uttalande. Enligt nämnden framstår annonserna ”som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag”.

”Nämnden anser att text och bild tillsammans ger en stereotyp bild av könsrollerna som är nedvärderande och är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor och män i allmänhet”.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

RONSturegallerian

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.