Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sturegallerian om den kritiserade fars dag-kampanjen: "Vi har gått vidare"

Publicerad: 6 November 2015, 12:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:23

Kampanjen väckte stor ilska och fälldes av RO – två år senare satsar Sturegallerian på en mer subtil approach.


Det var inför fars dag för två år sedan som Sturegallerian i Stockholm valde att marknadsföra ett par spetstrosor med rubriken ”Please, please him”.

Kampanjen väckte stor ilska och i sociala medier haglade kommentarerna. Kampanjen fälldes även av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd som ansåg att annonserna framstod som stötande mot bakgrund av traditionen att barn ger presenter till sin pappa på fars dag.

”Nämnden anser att text och bild tillsammans ger en stereotyp bild av könsrollerna som är nedvärderande och är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor och män i allmänhet”.

Nu två år senare, är kampanjerna inför fars dag som firas nu på söndag den 8 november, lite mer subtila. Linda Monie, är sedan ett år tillbaka marknadsansvarig för Sturegallerian. Hon säger att det som skedde då var en miss.

– Ingen som var i ledningen då är kvar nu. Det blev en miss och det blev väl lite stökigt men vi har gått vidare för länge sedan. Nu fokuserar vi istället på andra saker.

I år har Sturegallerian inför fars dag främst satsat på sociala medier. På både sitt Instagram-konto och Facebook-sidan visas produkter tillsammans med erbjudanden från de olika affärerna i gallerian.

– Vi har egentligen inte satsat så stort på fars dag på ett tag, men anledningen har varit att vi satsar så stort på våra vår-, höst- och julkampanjer. Vi har ett nytt koncept där vi vill lyfta fram våra medarbetare Inhouse och vi tycker att det funkar väldigt bra. Det går överlag väldigt bra för Sturegallerian nu och det är glädjande.

 

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.