Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Sturegallerian ber om ursäkt för trosreklamen

Publicerad: 6 November 2013, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

UPPDATERAD. Uppmaningen att behaga far med trosor gick inte hem. Nu anmäls Sturegallerians Fars dagsreklam till RO.


Ämnen i artikeln:

ROSturegallerian

Ett par lila spetstrosor och uppmaningen "Please please him" har väckt en storm av ilska. I sociala medier haglar kommentarerna mot Sturegallerians fars dag-reklam.

"Vad menar Sturegallerian? Ska barnen klä sig i sexiga trosor för att "behaga" pappa på Fars dag?", skriver en användare på Twitter.

"Äckligaste Fars dagsannonsen någonsin! Budskapet på trosreklamen i Sturegallerian "Behaga honom", skriver en annan.

Hittills har minst två anmälningar kommit in till Reklamombudsmannen. 

– Anmälarna har i båda fallen reagerat på att det är damunderkläder som säljs till fars dag, säger RO:s jurist Gunilla Welander till Dagens Media.

När Dagens Media når Sturegallerians centrumchef Lotta Moos vill hon inte kommentera reklamen.

– Jag har varit på semester i två veckor och vet inget om saken. Jag vill sätta mig in i ärendet innan jag kommenterar, säger hon.

Vilken byrå har gjort kampanjen?

– Det kan jag inte svara på. Det är flera olika personer inblandade.

Efter att artikeln publicerats kontaktades Dagens Media av Maria Jälmestål som är marknadskoordinator på Newsec som förvaltar Sturegallerian.

I ett mejl skriver hon:

"Det är olyckligt att vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians Fars Dag kampanj. Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter.

Vi stod i valet mellan att kommunicera enbart klassiska och mer traditionella presenter till Far, eller att lägga till ett överraskningsmoment- ett sk disruptivt kommunikationsgrepp- som bejakar att mammor ger presenter till sina män. Ty i dagens intensiva mediaklimat behövs ibland mer än bara konventionella grepp för att sticka ut i bruset. Ett val vi idag ångrar och ber om ursäkt för och därmed dragit tillbaka."

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

ROSturegallerian

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev