Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Stunning ska locka barnen till Svampbob

Publicerad: 25 februari 2015, 07:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:12

Ett spel med ett belöningssystem. Det är Stunnings taktik för att locka yngre besökare till den nya Svampbobfilmen.


För att locka tittare till den europeiska lanseringen av filmen "Svampbob 3D - Äventyr på torra land" har den digitala byrån Stunning tagit fram en digital kampanj.

Kampanjen består av en responsiv webbplats, alltså en webbsida vars layout och språk förändras automatiskt beroende på vilken skärmstorlek besökaren har.

– Eftersom sidan riktar sig främst till barn så var det inget alternativ att köra den på engelska , säger Erik Lindahl, design director på Stunning, till Dagens Media.

Enligt Erik Lindahl fanns det andra svårigheter med att det var just barn som var den stora målgruppen i kampanjen.

– När man gör en sådan här kampanj måste man försöka låta bli att tänka ur ett för vuxet perspektiv. Det går inte att bara tänka på Facebook eftersom många barn använder helt andra sociala medier, säger Erik Lindahl.

Webbplatsen består därför av en rad olika spel där ett belöningssystem används. Spelarna får troféer beroende på hur höga poäng de får, och dessa kan de sedan "skryta med" på sidan.

Bortsett från Norden så rullar kampanjen bland annat i Tyskland, Polen och Nederländerna.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.