Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Stort intresse för hemlösas bilder

Kampanjen En annan bild av Göteborg, där fem hemlösa dokumenterar sin vardag via Instagram, har fått stor uppmärksamhet i sociala medier.


Publicerad 2012-12-07 14:30
Uppdaterad 2015-12-06 14:01

Ämnen i artikeln:

Stendahls

Dela artikeln:

I tisdags startade Göteborgs räddningsmssions kampanj En annan bild av Göteborg där Sixten, Peder, Jasmin, Costel och Tommy fotar och delar med sig av sin verklighet som hemlösa i Göteborg via Instagram.

Sedan starten har kampanjen fått över 2000 delningar på Facebook och på Instagram följer över 1500 personer de fem fotograferna. Dessutom har både TV4, Metro och GP gjort reportage om projektet.

– Hittills är vi jättenöjda. Kampanjen har ju bara pågått sen i tisdags, men vi har märkt av ett väldigt stort intresse redan. Vi visste att engagemanget fanns, men man kan ju aldrig veta säkert hur responsen blir, säger Andreas Gunberg, projektledare på Stendahls, som ligger bakom kampanjen.

Han fortsätter:

– Det har blivit mer en redaktionell vinkel på kampanjen, inte någon reklamvinkel. Det handlar om att få en dialog om problemen.

Genom att gå in på hemsidan kan man stödja en av bilderna med 50 kronor som går direkt till Göteborgs räddningsmissions arbete mot hemlöshet och utanförskap.

Samtliga bilder kommer sedan att visas och säljas på en vernissage på Hasselblad Center den 9 januari. Värdet utgår från hur många som har valt att stödja just den bilden.

Kampanjen kommer att pågå fram till jul.

Se filmen om projektet:

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/14gRyUGiaZU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Sofia Hvenström

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.