Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Stort genomslag för Trygg-Hansas fylle-experiment

Publicerad: 17 Augusti 2015, 12:57
Uppdaterad: 7 April 2016, 15:13

Trygg-Hansas senaste kampanj "Don't Drink and Dive" har fått stort internationellt genomslag.


Kampanjfilmen "Don't Drink and Dive" där Stockholm Konstsim Herr genomför sitt program kraftigt berusade har totalt fått över en miljon visningar.

Kommunikationschef Johan Eriksson berättar att vattensäkerhet länge har legat Trygg-Hansa nära hjärtat och att man i många år har försökt minska antalet drunkningar.

– Förra året var ett katastrofår när det gäller drunkningsolyckor. Den största boven är alkohol, vilket samtidigt är ett tabubelagt ämne i Sverige. Vi pratade med Prime om hur vi kunde få bukt på det här och det var på så vis idén till kampanjen föddes. Den visar på ett ganska subtilt sätt farorna med att kombinera alkohol och vatten. Jag tror att det var ett slag i magen för många, säger han.

Hade ni räknat med det här stora genomslaget?

– Vi hoppades på det i alla fall. Jag tycker att det är en så bra, modig idé som är värd uppmärksamhet. Budskapet är dessutom globalt och vi föreställde oss att det här är något som folk kommer att vilja dela i sina nätverk. Under sommaren har jag intervjuats av medier från hela världen så man kan dra slutsatsen att det på många håll ser ut på liknande vis vad gäller alkohol och drunkningsolyckor.

Johan Eriksson hade väntat sig att kampanjen skulle få kritik i och med att den tar upp ett känsligt ämne, men berättar att kritiken uteblivit.

– Jag tycker det visar på att kommer man med saker som ger värde och mening så gillar folk det. Det här är inte en kampanj vi gjort för att bara skapa klick, utan det handlar om någonting vi bryr oss om och som faktiskt kan rädda liv. Det känns jätteroligt att den har tagits emot så väl.

En 30-sekunders version av filmen visas just nu under Sommarbio i Rålis och under årets Popaganda 28-29 augusti uppträder Stockholm Konstsim Herr som vanligt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.