Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Stort ansvar på Lowe Brindfors"

Publicerad: 19 Augusti 2009, 06:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Med Koeningsegg som nya ägare har Saab en chans att leva ut sitt arv, anser varumärkesexperten Christian Ihre.


I veckan blev det klart att det blir Koeningsegg som köper krisdrabbade Saab, även om finansieringsfrågan inte är helt löst.

Bilmärket har haft en tufft år och har tappat 64 procent av sin nybilsförsäljning under januari till juli, och halverat marknadsandelen till 4 procent, enligt statistik från Bil Sweden.

Samtidigt har Saab minskat medieköpen brutto med 70 procent under de senaste sex månaderna.

– Det är klart att vi har haft ett tufft år försäljningsmässigt. Osäkerheten kring varumärket har påverkat oss, säger Patrik Löfberg, ansvarig för Saabs nordiska marknadskommunikation.

I maj gjorde bilmärket en mediesubventionerad reklamcomeback med fokus på ursprung och framtid för att rädda förtroendet. Och nu kliver alltså Koeningsegg in som nya ägare.

– Med Koenigsegg som ägare kan Saab bättre leva ut sitt arv och stå för ett unikt erbjudande för en smal, köpstark och entusiastisk målgrupp. Det ligger en jättepotiential i det, säger Christian Ihre, varumärkesstrateg på Lynxeye.

Bengt Håkansson, varumärkesexpert på Brand Clinic, håller med. Saab har varit minst lika skickliga innovatörer som Volvo, men marknadsföring har vacklat och modellutbudet har varit för stort. Folk har ingen tydlig association till Saab, medan Volvo har varit skickliga på att ta säkerhet som position, säger han.

Nu skönjs en ljusning på bilmarknaden. Sommarens försäljning visade inte lika kraftiga fall som tidigare och i flera länder har det vänt. Saab planerar modellanseringar och något större medieköp i höst.

– Förhoppningen är att vi har ett betydligt gynnsammare läge och kan investera mer i marknadsföring, säger Patrik Löfberg.

Christian Ihre på Lynxeye:

– Det ligger självklart ett stort ansvar på Lowe Brindfors att visa det nya Saab i tonalitet och uttryck. Jag hoppas att de får det mandatet.

Martin Schori

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.