Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Storslam för OMD

Publicerad: 6 Maj 2010, 13:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

OMD tog hem både Grand Prix och guld i kategorin årets kampanj.


OMD hade två nominerade kampanjer i kategorin "Årets Kampanj". Och man fick maximal utdelning - mediebyrån belönades med det finaste priset, Grand Prix, för Fredagmyskampanjen för OLW. Byrån kammade också hem ett guld tillsammans med McDonalds.

Silvret knep Mediacom, som belönades för sin Clearblue Ägglossningskalender, för Procter & Gamble.

Starcom, som hade två nomineringar, blev utan pris. Det blev även förra årets vinnare Vizeum.

 

Motivering Grand Prix: ”Finns det något mer skrämmande än det folkliga Eller rättare sagt, finns det något mer lockande, inspirerande än det folkliga Skiljelinjen skrivs från och med nu som före och efter att Fredagsmys blev en hel nations officiella angelägenhet. Med en avslappnad attityd och lite falsksång i soffan körde OLW ifatt, om och ifrån alla konkurrenter i 360 grader, förlåt 360 km/h".

Motivering Guld: ”Så enkelt, så svårt, så gudomligt. 28 bokstäver, 9 siffror plus en nolla - det är allt som behövs ... egentligen. Så viktigt, så avgörande och så bortglömt, konsten att läsa. En sådan uppförsbacke. Vilket mod det krävs och tålamod. Att så att säga sjunga Långsamhetens Lov. Och så otippat att just McDonald’s valde att göra gott på detta viset. Gott för de unga vetgiriga, för deras föräldrar, för sitt eget varumärke, för läsfrämjandet".

Motivering Silver: ”... något av det mest tabubelagda. Det krävs en hel del mod att gå på tunn is. Det krävs en hel del kunskap och erfarenhet att gå på tunn is. Kort sagt – för att inte sjunka som en gråsten i Mälaren gäller det att ha torrt på fötterna med hög målgruppsprecision ... och och och ... insikter i massor. För hur annars kan man som stort och mäktigt företag som Procter & Gamble bli insläppt i en persons privata och intima sfär Bra gjort Procter & Gamble!”

Här är alla nominerade:

(Annonsör / Kampanjnamn / Tävlande byrå/-er)

  • KRAFT- Aladdin, Rädda julen, Starcom
  • McDonald's, Bok Happy Meal, OMD
  • OLW, Fredagsmys, OMD
  • Procter & Gamble, Clearblue Ägglossningskalender, MediaCom
  • Synsam, Lansering av Cheap Monday Clairvoyant för Synsam, Starcom
  • Tretorn, Ridstövel 2009, Zenithmedia
  • Unilever - GB Glace, GB Vårens förälskelser, Klirr Stockholm och Mindshare
  • Volkswagen Sverige, Rolighetsteorin – BlueMotion Technologies, DDB Stockholm/ Tribal DDB Stockholm

 

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0TcILZ2446c&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0TcILZ2446c&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Årets kampanj

De tävlande mediekampanjerna bedöms utifrån insikt kring kampanjens målgrupp och marknad, måluppfyllnad, innovation och resultat. Kampanjen ska vara nyskapande och helst utmana traditionella medielösningar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.