Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Storkampanj ska lyfta Sveriges bönder

Publicerad: 19 december 2012, 11:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

UPPDATERAD. En omfattande konsumentkampanj ska få svenskarna att fundera på var deras mat kommer ifrån.


Ämnen i artikeln:

LRF

Bonden må ha blivit folkkär via TV4:s storformat ”Bonde söker fru”. Men branschen brottas med lönsamhetsproblem. Enligt en undersökning från Lantbrukarnas riksförbund, LRF, uppger 66 procent av Sveriges bönder att lönsamheten är ”dålig” eller ”mycket dålig. Det skriver Dagens Industri i dag.

Nu kraftsamlar LRF för att lyfta svenskproducerad mat.

Under våren sjösätts konsumentkampanjen ”Våga fråga – få en bonde på köpet”.

– Det är en del av vårt totala arbete för att bidra till en bättre lönsamhet för bönderna, säger Anders Holmestig, kommunikationschef och vice vd för LRF, till dagensmedia.se.

Målet är att lyfta frågan om matens ursprung och ge konsumenten verktyg att välja mat från Sveriges bönder. Att LRF går ut i en bred enskild konsumentkampanj är ovanligt.

– Vi har inte gjort det sedan slutet av 90-talet då vi gjorde en ganska känd kampanj för Sveriges bönder.

Vaför gör ni det just nu?

– Det finns ett ökat intresse bland konsumenterna för lokalproducerad mat och de värden som svensk livsmedlesproduktion står för. Samtidigt sker det i handeln en ökad prispress och anonymisering av produkterna, säger Anders Holmestig och fortsätter:

– Vi vill stärka banden mellan konsumenten och bonden. Bonden har suddats ut under åren. Vi vill att få folk att reflektera över den produkt de köper.

Hur mycket pengar lägger ni på kampanjen?

– Vi kommenterar inte hur mycket vi lägger men det är en ganska stor satsning.

Kampanjen är digital och ska bland annat bestå av en mobilapp, webb-tv och sociala medier. Under december har LRF annonserat för att få medlemmar att ställa upp som ansikten i kampanjen.

LRF vill bland annat kommunicera att mat från svenska bönder är "smart, säker och schysst". Pr-byrån Hero Kommunikation, som jobbat med LRF sedan i somras, har hjälpt LRF med kampanjen som inleds under våren 2013.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LRF

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.