Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Stora affärer innebär risker för talespersonen”

Publicerad: 13 Februari 2018, 23:00
Uppdaterad: 2 September 2018, 07:39

Charlie Stjernberg, expert på kriskommunikation på Prime.

EXPERTEN SVARAR. Pr-konsulten Charlie Stjernberg ger sina bästa tips på hur stora affärer bör kommuniceras.


Ämnen i artikeln:

Com hemTele2

I höstas blev två stora affärer inom medie- och kommunikationsbranschen kända: sammanslagningen av Com Hem och Tele2, som resulterade i nya Tele2, samt TDC:s köp av tv-verksamheten i MTG – som dock sedermera uteblev.

Charlie Stjernberg, krisexpert på kommunikationsbyrån Prime, säger att den kanske viktigaste aspekten av den här typen av affärer är just kommunikationen.

– I det korta perspektivet handlar det ju om att övertyga aktieägarna om att affären är rätt, och i det längre perspektivet om att göra kunder och medarbetare välvilligt inställda till den föreslagna förändringen. Det innebär att man alltså inte bara måste kunna svara på varför förändringen är bra för ägarna, utan också för alla som har en relation till bolaget eller bolagen.

Vad är det man bör ta hänsyn till kommunikationsmässigt?

– Att man anpassar innehåll och budskap efter den grupp som man riktar sig till. Att en affär gynnar aktieägarna behöver faktiskt inte vara samma sak som att affären är bra för kunder eller medarbetare.

När kan man vara säker på att man har en bra kommunikationsplan?

– ”Hope for the best and prepare for the worst”, är väl ett ganska bra credo när det gäller planeringen av kommunikationen. Samtidigt ska man vara väldigt medveten om att det faktiskt finns faktorer – inte minst känslomässiga sådana – som trots bra planering och genomtänkta budskap kan kullkasta affärer som på pappret framstår som logiska eller till och med bra.

Vad ska man undvika att göra?

– Det är svårt att ge generella svar eftersom förutsättningarna kan skilja sig åt, men det är klart att det är förbundet med vissa personliga risker för talespersonen, ofta vd eller koncernchefer, om man framställer en affär som helt klar trots att myndighetsprövningar, bolagsstämma eller liknande återstår, och att man sedan får nej. Då är det som regel svårt för den som frontat affären att sitta kvar.

Denna artikel har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 3, 2018.

Så kommunicerar du stora affärer

Koppla in specialister tidigt

När större företagsaffärer görs upp brukar som regel de enda rådgivarna i rummet vara advokater. För att undvika att fel görs i avtalsskrivningarna är det naturligtvis bra, men det innebär samtidigt att en rad potentiella fallgropar missas. Kommunikationsspecialister är nämligen inte bara bra på att spinna positiva historier, i samma utsträckning är de ofta bra på att hitta eventuella svagheter i föreslagna upplägg.

”Prepare for the worst – hope for the best”

När mäktiga intressen ställs mot varandra – vilket ibland är fallet vid större affärer – kan bisaker göras till huvudsak. Därför måste man i planeringen ha fantasi för att kunna identifiera varje potentiell invändning som kan dyka upp. Hur banalt ett kritiskt argument mot en uppgörelse än framstår i planeringen, så bör det finnas förberedda motargument.

Glöm inte bort empatin

För en företagsledning som jobbat med en affär i flera månader kan det vara svårt att föreställa sig den reaktion som den som får höra talas om förändringen för första gången genomlever. Ha förståelse för den eventuella reaktionen och signalera att ni tar eventuell oro på allvar.

Prioritera medarbetarna

Även om börsreglerna stipulerar att marknaden är den part som först ska få information om en förestående affär, måste man komma ihåg att den grupp som omedelbart och mest direkt berörs av nyheten faktiskt är medarbetarna. Får jag behålla jobbet i en ny organisation, innebär det här att jag får en ny chef, vad händer med min befordran nu då?, är bara några av alla de frågor som kan bubbla upp i samband med att nyheten kommuniceras. Avsätt därför gott om tid för att kommunicera med medarbetarna redan dag ett.

Ha örat mot asfalten

En företagsledning som ska kommunicera en affär är som regel primärt inställd på att prata, förklara och argumentera. Därför är det lätt hänt att lyssnandet glöms bort. Därför är det nödvändigt att åtminstone det första dygnet ha en rutin för omvärldsbevakning som innebär att alla som har ett ansvar för att kommunicera snabbt får information om hur nyheten landat. Genom att lyssna så ökar helt enkelt möjligheterna att tidigt adressera eventuella invändningar mot den avtalade affären.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Com hemTele2

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.