Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Stoppknappen blir reklam för Rädda Barnen

Publicerad: 31 Maj 2010, 09:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Tryck på stoppknappen i bussen och ta samtidigt ställning mot våld mot barn. Det är innehållet i Rädda Barnens nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

ScreamRädda Barnen

Under två veckort i juni blir stoppknapparna på ett fyrtiotal innerstadsbussar i Stockholm och Göteborg ett sätt att säga nej till våld.

Det är första gången som bussarnas stoppknapp används som reklamplats.

– Det är otroligt kul att kunna vara först med detta format. Det är ju inte särskilt kontroversiellt att säga nej till våld mot barn, säger Agneta Nobel Wennerström, varumärkesansvarig på Rädda Barnen.

Idén kommer från Göteborgsbyrån Miami. Scream är mediebyrå och såg till att kampanjen kunde omfatta även Stockholmsbussarna.

– Gustaf Rydelius från Miami ringde och föreslog kampanjen, och vi tyckte att det var en spännande idé. Vi är alltid ute efter bra utrymmen till lågt pris, säger Agneta Nobel Wennerström.

Kampanjen startar den 7 juni och pågår i två veckor. Meddelandet på stoppknappen kompletteras med reklam i bussens tak, där resenärerna uppmanas att skicka sms och skänka tio kronor till Rädda Barnen.

– Ett väl lågt belopp, tycker jag, men tanken är att många ska haka på och på så sätt få en första kontakt med oss, säger Agneta Nobel Wennerström.

I sommar startar Rädda Barnen en omfattande utomhuskampanj på temat Livets lotteri.

– Vi har bokat vecka 28, men har vi tur får vi sitta kvar. Om platserna inte är bokade brukar vi kunna få vara kvar.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ScreamRädda Barnen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.