Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Stopmotionfilm tar Orifarm in i rökarsegmentet

Publicerad: 14 januari 2013, 05:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Läkemedelsbolaget Orifarm lanserar rökavvänjningsprodukten Nicovel och ger sig därmed in i kampen mot jättarna Nicorette och Nicotinell. Bakom lanseringskampanjen står reklambyrån Swe.


Ämnen i artikeln:

BizkitSwe

Orifarm gjorde sitt kommunikativa intåg i Sverige hösten 2011 med sju olika reklamfilmer. Swe satte då konceptet som bygger på budskapet ”Tänk gult”, som anspelar på bolagets gula förpackningar.

– Det är hård konkurrens i läkemedelsbranschen med många etablerade aktörer. Därför valde vi ett annorlunda reklammanér med mycket färg och humoristiska inslag, vilket har visat sig fungera riktigt bra, säger marknads- och försäljningschefen Lisa Miksell.

Nu går man vidare med konceptet och i morgon, tisdag, går en ny kampanj med tv som huvudmedium upp. Filmen ska gå i TV4, Kanal 5, Sjuan och Kanal 9.

Denna gång står den nya rökavvänjningsprodukten Nicovel i centrum.

– Det här är den absolut största och mest spännande lanseringen vi har haft på Orifarm.

Reklamfilmen är animerad och filmad med stopmotionteknik. Den bygger på ambivalensen som många känner inför att sluta röka.

– Rökavvänjning är en reklamstark kategori så vi har försökt att hitta en egen nisch och vara mer personlig och livsbejakande, och inte så auktoritär, säger Anders Nyberg, ad på Swe.

– Stopmotiontekniken ger en lekfull känsla och filmerna sticker ut ur rutan, fortsätter han.

Kampanjen ska även gå i radio och på nätet har man skapat en kampanjsajt. Initialt ska kampanjen rulla i två veckor, sedan tar en kampanj för förkylningshalssprayen Coldy vid, innan Nicovel återkommer för ytterligare tre veckor.

Efter sommaren blir det ytterligare en kampanjperiod.

– Vi är en utmanare i ett segment med extremt stora och starka aktörer, så det ska bli spännande att se vilken uppmärksamhet filmen får och vilken position vi tar, säger Lisa Miksell.

Pierre Kalmenstam, projektledare och strateg på Swe, säger att Orifarm är en ovanligt modig kund.

– Läkemedel är en konservativ bransch med ganska likriktad kommunikation. Då är det extra roligt att jobba med en uppdragsgivare som tar ut svängarna, säger han.

Arbetsgrupp

Kund: Orifarm

Lisa Miksell, marknads- och försäljningschef

Byrå: Swe

Copywriter: Elisabet Fischer

Art Director: Anders Nyberg

Projektledare och strateg: Pierre Kalmenstam

Kreativ ledare: Johan Skogh

Produktionsledare: Anette Hildebrandt

Regissör: Igor Zimmermann

Produktionsbolag: Swe Film

Mediebyrå: Bizkit

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BizkitSwe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.