Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Stockholms nya museum Vikingaliv väljer Pool

Publicerad: 6 December 2016, 13:39
Uppdaterad: 6 December 2016, 15:05

Den 29 april är öppningsdagen för Stocholms nya museum Vikingaliv. Huvudbyrå till projektet är Pool: "Fokusera på upplevelsen med Vikingaliv".


Ämnen i artikeln:

Pool

På Djurgården i Stockholm, precis intill Junibacken, tar just nu ett nytt musuem form. Och i april 2017 slås portarna upp till att få ta del av vikingarnas liv.

Pool är reklambyrån som ska sköta kommunikationen runt Vikingaliv och med ett handplockat team från byråer inom pr, webb och media ska Pool hålla i trådarna.

– Det är egentligen ganska naturligt, vi riktar in oss på företag som vill skapa starka upplevelser, Arvid Axland, grundare av Pool, till Dagens Media.

Kicki Kollstedt, marknadschef och Ulf Larsson, vd på Vikingaliv, har tidigare samarbetat med Pool, bland annat med nöjesparken Gröna Lund.

– Vi  har dessutom valt att komplettera kommunikationsgruppen med utvalda konsulter från Abby PR, Moow och TBS, säger Kicki Kollstedt på Vikingaliv, i ett pressmeddelande.

– Vikingar är en av de saker som människor som kommer till Sverige söker mest på, det är märkligt att ingen presenterat den här idén innan, säger Arvid Axland.

Det är den 29 april 2017 som det nya muséet med vikingatema öppnar upp, mittemellan Vasamuseet och Gröna Lund. Vikingaliv har ett startkapital på 110 miljoner och är en av de största privata museisatsningen i Sverige. Bakom satsningen står bland andra de fyra intiativtagarna Staffan Götestam, ansvarig regi och manus, Fredrik Uhrström, arbetande styrelseordförande, LG Nilsson, ansvarig för gestaltning och scenografi samt vd Ulf Larsson. För den historiska biten står historieprofessorn Dick Harrison.

En upplevelseresa. Det är Vikingalivs huvudattraktion, en vikingatur där besökare får uppleva nyckelscener ur vikingahistorien. Förutom det kommer museet även att rymma en utställning, en butik samt en restaurang.

– En fantastisk upplevelse och det är mer än ett musuem. Det kommer finnas något för alla, antingen är man en vikinganörd eller turist där man kan checka av vikingalivet, säger Arvid Axland.

Samarbetet är just nu i full gång och kommer bland annat att resultera i en lanseringskampanj i vår.

– Nu handlar det om att tydliggöra vilka upplevelser Vikingaliv kan ge besökarna och hur den kan tas ut i kommunikation, säger Arvid Axland.

Arbetsgruppen, Vikingaliv:

Arvid Axland, Strateg, Pool

Johanna Bergbom, Projektledare, Pool

Johanna Törnblom, Produktionsledare, Pool

PJ Lindqvist, ad, Pool

Ulf Rönnbäck, Copy, Pool

Ann-Charlotte Ytter, Formgivare.Vikingaliv

PR, Moa Abrahamsson Byström, Abby pr

Emma Hising, Moow

Theresa Broströmer, Tbs

Kicki Kollstedt, Marknadschef, Vikingaliv

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Pool

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.