Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Stockholms kulturliv söker sponsorer

Publicerad: 26 maj 2009, 06:37
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Föreningen Kultur Direkt paketerar Stockholms fria kulturliv för att bättre nå ut till konsumenter och sponsorer. "På det här sättet kan vi sy ihop sponsorpaket och samarbeten som når en bred publik", säger verksamhetsansvarige Jonny Jergander.


Föreningen Kultur Direkt bildades i höstas och ska hjälpa medlemmarna att marknadsföra sig och ksamtidigt underlätta för konsumenter att hitta till stadens kulturutbud. Bland medlemmarna finns allt från Debaser och Mosebacke till Playhouse Teater och Stockholm Film Festival.

Stockholms Stad har beslutat att skjuta till totalt 3 miljoner kronor under tre år för att stötta föreningen. Verksamheten ska även finansieras av medlemsavgifter och samarbeten med företag.

- Genom att samla oss kan vi vara ett sponsoralternativ till stora kulturinstitutioner som Stockholms stadsteater. Vi kan också erbjuda en bredare målgrupp för företag eftersom vi har både rockkonserter för 20-åringar och teater som lockar 50-åringar i vårt utbud, säger Jonny Jergander.

Han anställdes i februari och har bland annat ett förflutet som marknadsdirektör på Sony Music och som operativt ansvarig på Astoria.

Föreningens kulturutbud ska samlas på sajten kulturdirekt.se, som lanseras under Kulturfestivalen i augusti. Sajten ska marknadsföras med hjälp av medlemmarnas kanaler. Dessutom kommer satsningen att synas på Stockholms kulturtavlor, med traditionell reklam och genom tänkta samarbeten med olika mediekanaler.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.