Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Stockholm stad stoppar teaterns grafittikampanj

Publicerad: 21 Juli 2011, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Stockholms stad har valt att stoppa Riksteaterns senaste reklamkampanj med hänvisning till sin klotterpolicy.


Ämnen i artikeln:

Riksteatern

Det är inför det internationella gatukonstkonvetentet Art of the Streets som äger rum på Södra Teatern 13-14 augusti som Riksteatern planerat att gå ut i en stor kampanj i Stockholm.

Kampanjen – som utformats av flera framstående svenska graffitikonstnärer – skulle dra igång nästa vecka.

Tanken var att kampanjen – som hade köpt annonsutrymme på Stockholms kulturtavlor – skulle visa upp ny svensk graffiti på ett ett lagligt sätt.

Men nu stoppas den alltså, med hänvisning till stadens klotterpolicy.

– Ännu en gång används klotterpolicyn på ett godtyckligt sätt för att strypa en hel konstform. Det är pinsamt och beklagligt att Stockholms stad fortsätter att hålla fast vid den här typen av konstcensur, det gör Stockholm till allt annat än en modern kulturhuvudstad, säger Ceylan Holago, projektledare och producent på Riksteatern i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Klotterpolicyn måste omformuleras, som den är skriven och används idag utgör den ett direkt hot mot yttrandefriheten.

Nu ska delar av kampanjen istället visas upp under Art of the Streets.

Ceylan Holago planerar samtidigt alternativa sätt att uppmärksamma evenemanget.

– Vi kommer självklart fortsätta att skapa lagligt utrymme för graffiti- och streetartkonstnärer, med eller utan Stockholms stads reklamytor, säger hon.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Riksteatern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.