Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Stockholm marknadsförs som techmecka

Publicerad: 2 November 2016, 08:51
Uppdaterad: 2 November 2016, 09:17

Stockholmsbaserade techbolag behöver rekrytera efter rekordinvesteringar under 2016. Med kampanjen ”Grab a chair” vill Invest Stockholm öka medvetandet om vad Stockholm har att erbjuda.


Ämnen i artikeln:

SpotifyAcast

"470 dagars föräldraledighet, platta organisationer och frisk luft. Jämställdhet, 40-timmars arbetsvecka och natur runt knuten". Så låter det när Invest Stockholm vill locka över talanger till Stockholms boomande techscen.

Mellan januari och juni i år investerades omkring tio miljarder kronor i Stockholmsbaserade startups, enligt siffror från Nordic Web. Det är mer än de totala investeringarna under hela 2015 – drygt åtta miljarder kronor.

För att locka över internationella talanger till Stockholms startup-scen – och möta investeringarna med rekryteringsbehov – har Invest Stockholm lanserat kampanjen ”Grab a chair”.

Satsningen görs tillsammans med Stockholms startups och techbolag – däribland Spotify, Acast och iZettle – där techprofiler som flyttat till Stockholm ”tar en stol” och berättar om vad staden har att erbjuda sett till arbetsliv och livskvalitet.

Varje vecka hanteras dessutom twitterkontot @movetostockholm av ett nytt techbolag.

– Stockholm producerar flest ”unicorns” (en startup värderad över en miljard dollar,reds.anm.) per capita i världen efter Silicon Valley. Talanger lockas till vår techscen till stor del tack vare vårt rykte. Vad vi inte visste var vad internationella talanger uppskattade med staden efter att de flyttat hit. När de berättade för oss hur deras livskvalitet hade förändrats till det bättre efter att de flyttat hit, insåg vi att det var på tiden att dela deras historier för att öka medvetenheten om vad Stockholm har att erbjuda, kommenterar Anna Gissler, vd på Invest Stockholm.

Acast

 

iZettle

 

Spotify

 

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SpotifyAcast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev