Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

STF uppgraderar folkdräkten

Publicerad: 26 April 2010, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

I Svenska Turistföreningens sommarkampanj, Folkdräkt 2.0, ska de klassiska folkdräkterna få ny färg och form.


– Det är helt otroligt. Telefonen har gått varm hela dagen. Lokala medier från Skåne till Norrland har visat oerhört stort intresse för det här initiativet, säger Jenny Engström, pressansvarig på STF. 

Förra året körde STF kampanjen ”Sveriges svenskaste jobb” men i år vill de ta i lite extra, eftersom föreningen fyller 125 år. Handplockade designers tar sig an de 25 landskapens dräkter och bland kreationerna ska allmänheten röst fram tio finalister.

– Vi hoppas på lite landskapstävlan där respektive län visar upp lokalpatriotism och röstar på den egna dräkten.

Därefter väljer en jury, ledd av trendanalytikern Cay Bond, ut vinnaren på en stor modevisning i Stockholm den 27e maj. Den vinnande kreationen ska också ges till kronprinsessan Victoria och Daniel Westling i bröllopsgåva.

Skansen, allmogekulturens högborg i Sverige har valt att inte delta i Folkdräkt 2.0.

- Att Foldräkt är ett hett ämne visar alla reaktioner vi har fått under arbetets gång. Skansen vågar inte vara med för de vet att det är många ute i Sverige som blir upprörda om man rör folkdräkterna, säger Fredrik Lundgren, kreativ chef på Syrup Sthlm som ligger bakom aktiviteten.

Jenny Engström:

– Vi har fått många positiva reaktioner men också en del inte så positiva. De flesta förstår att för att få yngre människor att bli inspirerade att föra folkdräkten vidare så måste man förena tradition med utveckling. De nya kreationerna kommer inte på något sätt att ersätta de gamla.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.