Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

STF kopierar Australien-succé

Publicerad: 27 maj 2009, 06:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Svenska Turistföreningen ger sig in i den sociala mediesfären i sommar. Föreningen söker aspiranter till Sveriges svenskaste jobb - en pastisch på det omskrivna Världens bästa jobb i Australien.


Det australiensiska turistförbundet i Queensland har precis hunnit utse vinnaren av Världens bästa jobb när Svenska Turistföreningen, STF, tar över stafettpinnen. Den här gången handlar det inte om att fördriva tiden på en paradisisk ö utan om att resa Sverige runt på 60 dagar.

- STF söker en person som gillar att synas, är nyfiken och en stor användare av sociala medier. Personen ska åka runt i Sverige och rapportera om sina upplevelser på Sveriges svenskaste jobb, säger Fredrik Lundgren, cd på Syrup, som står bakom kampanjen.

STF startar med traditionella platsannonser på nätet och i dagspress. Så snart rekryteringen är löst flyttar kampanjen över till den digitala arenan med allt vad den erbjuder - från bloggande, twittrande och Facebook till GPS-tracking och livesändningar från semesterorterna.

Personen ska bo på några av STF:s vandrarhem och delta i en del av föreningens aktiviteter. Resan går att följa i detalj på STF:s huvudsajt och på bloggen Sverigessvenskastejobb.se.

- Exakt hur kampanjen blir beror på vad personen som får jobbet vill göra med det. Projektet ska visa hur STF kan hjälpa oss svenskar att upptäcka landet på ett annorlunda sätt, säger Fredrik Lundgren.

Syftet är att öka kännedomen om STF och vad föreningen faktiskt gör. Manéret ska även locka en yngre målgrupp än tidigare.

- Föreningen har en lång tradition och en solid grund att stå på, men satsningen ska få en yngre publik att få upp ögonen för STF, säger Fredrik Lundgren och tillägger att den främsta målgruppen är barnfamiljer.

I dag, onsdag, är sista ansökningsdagen. Ett 80-tal personer uppges ha sökt hittills. Bizkit är STF:s mediebyrå.

Arbetsgrupp på Syrup:Fredrik Lundgren, cd; Henrik Frenne och Thea Hamrén, ad; Walter Näslund, copy; Johan Sjöberg, projektledare; Marlene Hernbrandt, produktionsledare.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 10, 2009.

Från STF:s sajt

Arbetsgrupp Syrup

Fredrik Lundgren, cd; Henrik Frenne och Thea Hamrén, ad; Walter Näslund, copy; Johan Sjöberg, projektledare; Marlene Hernbrandt, produktionsledare.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.