Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Stephanie Moradi: "Jänkarna är grymma på mäktig copy"

Publicerad: 19 April 2015, 06:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:04

Stephanie Moradi, guldäggsnominerad copywriter på ANR BBDO, återkommer ständigt till en gammal favorit.


Ämnen i artikeln:

KommANR BBDO

Varje vecka ber Dagens Media en av Sveriges mest kreativa branschprofiler dela med sig av sina viktigaste inspirationskällor just nu.

I dag är det dags för Stephanie Moradi, copywriter på ANR BBDO, som är nominerad till inte mindre än fyra guldägg – tre för Umeå Energi-kampanjen "Living with lag" och en för TCO:s "Like a Swede".

Just nu inspireras hon av Komms fotoutställning "Vem får synas i svensk reklam" och av Hillary Clintons presidentbesked. Dessutom hämtar Stephanie Moradi ständigt inspiration från en nästan 20 år gammal poplåt.

– Jag lyssnar på den minst en gång var tredje månad eller så för att påminna mig om att inte ta allt i livet på så himla stort allvar.

Vem får synas i svensk reklam?

Jag ser väldigt mycket fram emot den fotografiska utställningen ”Vem får synas i svensk reklam?” som handlar om under- och överrepresentation i svensk reklam. Jag har alltid ansett att det medföljer ett visst samhällsansvar när man verkar i den här branschen, eftersom vi har möjligheten att påverka, på gott och ont. Vi kan skapa normer och vi kan krossa normer, precis som utställningen själv beskriver det.

För vissa kanske det låter lite väl högfärdigt, men jag tvekar inte en sekund på att vi ändå besitter den makten. Därför tycker jag det är otroligt viktigt att vi tar oss tiden att vara självkritiska, föra samtalet, reflektera och, i förlängningen, även agera åt det bättre. Kolla in perrongen i Hötorgets tunnelbanestation mellan 27:e april och 3:e maj!"

Hillary Clinton 4 president!

"För mig kom det inte riktigt som en överraskning att Hillary Clinton till slut skulle ställa upp i det amerikanska presidentvalet, men det är klart att jag hade mörkare stunder av tvivel då och då. Hur glad som helst blev jag i alla fall, för jag tycker att det är så himla bra, viktigt och grymt att vi får fler kvinnliga förebilder i världen. Framförallt för att unga tjejer (men även äldre) får se att de också kan. Hillary 4 president!"

 

Baz Luhrmann - Everybody’s Free (To Wear Sunscreen)

"Sist men inte minst har jag en riktig klassiker som jag alltid hämtar inspiration från. Nämligen Bas Luhrmann’s låt ”Everybody’s Free (To Wear Sunscreen)" som egentligen är en uppsats skriven av krönikören Mary Schmich i form av ett typiskt amerikanskt commencement speech till avgångselever.

Den är väl nästintill tjugo år gammal idag, men är fortfarande lika gripande i sitt uttryck och aktuell i sitt innehåll. Jag lyssnar på den minst en gång var tredje månad eller så för att påminna mig om att inte ta allt i livet på så himla stort allvar. Och jag känner mig lika inspirerad varje gång. Visst, varje mening kan skulle kunna copy-pasteas rakt in i en Tumblr-bild som ett inspirerande citat och låten kan stundvis vara lite väl amerikansk och pretto men jag kan tycka att sånt är befriande ibland. De där jänkarna är trots allt riktigt grymma på mäktig copy. Sen så låter ju förvisso allt mycket häftigare på engelska. Rekommenderas!"

LÄS FLER BRANSCHPROFILER BERÄTTA OM SINA INSPIRATIONSKÄLLOR:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KommANR BBDO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.