Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Stena Line vill sänka fördomar om Polen

Publicerad: 14 April 2010, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

Stena Line gör kampanj för att öka intresset för "VärldsmetroPolen". Lyssna på radioreklamen här.


De undersökningar Stena Line gjort visar att 41 procent vill semestra i Danmark men bara 3 procent i Polen. En attitydförändrade kampanj är på sin plats, menar Patrik Olderius, marknadschef Stena Line, som snart öppnar linjer till landet.

– Människor uppfattar Polen som grått, trist, korrumperat och att man snor bilar. Vår reklam ska förändra den attityden och det gör vi genom att föra in nya perspektiv på resmålet. Den påminner om kampanjen som Ving gjorde för att tvätta bort fördomarna kring Turkiet, säger han till Dagensmedia.se

Kampanjen löper fram till september. Stena Line annonserar både regionalt i dagspress samt halvsidor i Aftonbladet, Expressen och Kvällsposten. Radioreklamen sänds i Mix Megapol och Rix FM. Odr och adr kommer också användas.

– Konceptet för radioreklamen är ”varför inte bli av med en fördom eller två”. Polen är en plats som man åkte till med sina äldre barn, de yngre föredrar Legoland eller något liknande. Vi försöker även rikta in oss mot yngre människor som vill välja ett annat resmål än sina föräldrar, säger Patrik Olderius.

I maj ska Stena Lines kampanj integreras med de sociala medierna, menar Patrik Olderius.

– Vi vill bjuda in bloggare att åka till Polen under ett dygn och plåta landet. Som sedan läggs upp på fotosidan Flickr. Även musikbloggare kan vara intressant för musikfestivalen Heineken Open'er Festival i början av juli. För att ytterligare profilera Polen för våra resenärer, säger han.

Stena Line har samarbetat med byråerna Start Communication, Agency och Bright Media.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.