Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Stena Line låter kunderna bestämma tema

Publicerad: 27 september 2010, 13:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

Stena Line skruvar upp aktiviteterna i sociala medier. ”Det är produktutveckling on-demand”, säger PeO Axelsson, marknadschef på Stena Line.


Tidigare i år startades Facebookgruppen ”Vi som vill ha rockbåt med Stena från Göteborg”, som samlade på kort tid tusentals medlemmar.

Efter att ha hört talas om gruppen snappade Stena Line upp idén och, med hjälp av medlemmarna, anordnade ”Rockbåten”, som avgick den 17 september med mer än 800 passagerare.

– Det är produktutveckling on-demand. Det är en dröm för varje företag att ha kunder som säger exakt vad de vill ha, säger PeO Axelsson.

Vanligtvis utvecklar Stena Line verksamheten genom att ”tänka till” och köra på vad de tror att målgruppen vill ha, säger han.

– Ibland kanske vi gör marknadsundersökningar, men oftast testar vi bara om produkten håller. Men den här gången hade vi ju redan en grupp som visste vad de ville ha, med marknadsföringskanalen klar, säger han.

Enligt PeO Axelsson är det inte en fråga om Stena Line framöver ska använda sig av Facebook för att uteckla sina produkter – utan snarare hur.

– Den här gruppen startades ju utan vår vetskap. Men om vi själva skulle starta något liknande så vet vi ju inte om det skulle ge samma effekt.

I stället kommer Stena Line att uppmana andra att använda sig av sociala medier för att tala om för Stena Line vad för sorts produkter de vill ha.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev