Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 13 Oktober 2010, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35
Statoil lanserar motoroljan Lazerway på bred front. Största utmaningen var att hitta konceptet som kan få både skandinaviska och östeuropeiska män på fall.
Statoils motorolja Lazerway brottas med en låg kännedom i Skandinavien och Östeuropa. Det vill Statoil ändra på med en bred reklamsatsning som ska få varumärket att ta bättre plats både på nya och gamla marknader.
Reklambyrån Tempels främsta huvudbry har varit att hitta ett koncept som har en känsla och humor som fungerar både i Norden och österut. Efter en hel del research blev slutsatsen att den minsta gemensamma nämnaren för regionerna är just mäns passion för bilar.
– Mäns känslor för sina bilar är konceptet för det kunde männen känna igen sig i och garva åt. Filmen är en ganska långt driven parodi på det temat, säger Anders Tempelman, copy på Tempel.
Reklamen på temat ”Fyll på med kärlek” har rullat österut och går nu i Danmark. Om en månad går den även upp i Sverige. Tv är huvudmedium i alla länder. I Sverige blir det även videobanners och annonser i magasin.
Arbetsgruppen på Tempel:
Tom Wendels (projektledare), Johanna Ruthström/Marika Skantze (produktionsledare), Fredrik Östergren (ad), Anders Tempelman (copy).
Regissör: Anders Tempelman
Produktionsbolag: Tre Vänner
Mediebyrå: IUM.
Synnöve Almer