Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Starka idéer och spännande kulturmöten"

Publicerad: 31 Mars 2011, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Riktigt bra bidrag och spännande kulturblandningar i lösningarna är Barbro Ohlson Smiths intryck från juryarbetet i årets Dubai Lynx.


Ämnen i artikeln:

Dubai LynxAmanda Koutra

Dubai Lynx belönar kommunikation från Mellanöstern och Afrika. I årets omgång av reklamtävlingen hade vi två svenskar på plats. I mediejuryn satt Carats vd Amanda Koutra och Barbro Ohlson Smith på Ohlsonsmith var en del av designjuryn. I hennes jury satt medlemmar från bland annat Storbritannien, Sydafrika, Indien och Portugal.

– Det var spännande att se hur blandningen mellan västerländsk och arabisk kultur speglades i bidragen. Som alltid fanns det också lösningar som var totalt universella, som slog till oss alla direkt som riktigt bra lösningar.

Hur var kvaliteten på bidragen?

– Det fanns väldigt många bra bidrag i tävlingen i år, men ibland kändes det som en del var lite rädda att visa sitt ursprung i lösningarna. Det var synd för de bidrag som stack ut speglade just den här spännande kulturella blandningen eller hade en otroligt stark idé.

Hur var arbetet i din jury?

– Jag satt i design och eftersom det var första året så var det inte så mycket bidrag. Förhoppningen är att det ska bli en större kategori framöver. Det var också roligt att få träffa Sir Rodney Fitch, som är en legend i branschen och vi hade en blandning av nationaliteter.

Här är grand prix-vinnarna i årets Dubai Lynx

Design – Y&R Dubai, UAE, Splitting Headache, Paras Pharma

Direct – ingen grand prix-vinnare

Film – Elephant Cairo, Egypt, Burglar, Hustlers, Harvest Foods

Film Craft – Advantage Marketing & Advertising Cairo, Egypt, Hospital, Office, Arab Dairy

Integrated – Leo Burnett Beirut, Lebanon, Keep Walking Lebanon, Diageo

Interactive – ingen grand prix-vinnare

Media – Leo Burnett Beirut, Lebanon, Keep Walking Lebanon, Diageo

Outdoor – ingen grand prix-vinnare

Print– Y&R Dubai, UAE, Evil Eye Charm, Harvey Nichols Dubai

Print & Outdoor Craft – ingen grand prix-vinnare

Promo & Activation – FP7/BAH Manama, Bahrain, Supersonic, Batelco

Radio – ingen grand prix-vinnare

Agency of the Year: Y&R Dubai

Network of the Year: Y&R

Media Agency of the Year: FP7/BAH, Manama

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Dubai LynxAmanda Koutra

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.