Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Ställ högre krav på marknadschefen"

Publicerad: 6 Mars 2012, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Svenska företag måste öka tillväxten och lönsamheten genom att ställa högre krav på sina marknadschefer. Det hävdar Sveriges Marknadsförbund i ett öppet brev till Sveriges vd:ar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Marknadsförbund

”Sverige och svenska företag har inte råd att gå miste om den starka kommersiella drivkraft som effektiv marknadsföring bidrar till".

Så inleds det öppna brevet, som undertecknats av Jan Fager, vd på Sveriges Marknadsförbund och av Anders Sancho, managing partner på Vengine Associates.

Tesen är att marknadsföring är nyckeln till organisk tillväxt, vilket duon vill göra Sveriges vd:ar uppmärksamma på.

– Detta är i sig en utmaning. Man brukar nämligen säga att minst åtta av tio produktlanseringar misslyckas. Utöver detta slöseri med resurser kan man fundera över hur många satsningar i kommunikation och reklam som verkligen genererar avkastning på investerat kapital, skriver Jan Fager och Anders Sancho.

Anledningen tillskrivs marknadscheferna, som antingen saknar eller inte använder tillräckligt bra verktyg för att prognostisera, mäta och presentera resultatet av de investeringar som gjorts.

Detta kommer enligt Sveriges Marknadsförbund att i slutändan leda till att marknadscheferna tappar i inflytande. En diskussion som återkommit flera gånger under den senaste tiden.

– Det mönster vi ser är att marknadsföraren ofta decimeras till kampanj- och aktivitetsansvarig. En kostnadsbärare snarare än en tillväxtgenerator. Det är när marknadschefen verkligen tar kommersiellt ansvar som de bästa innovationerna skapas och risken för urholkad tillväxt och lönsamhet i produktportföljen är som lägst.

Ansvaret läggs på marknadscheferna själva. Och på vd:arna.

– Vd har en mycket viktig roll i denna process. Tänk igenom vad marknadsfunktionen verkligen bör och ska tillföra till affären. Ställ högre och tydliga krav på marknadschefen.

Nyligen lanserade Sveriges Marknadsförbund boken "Marknadsförarens nyckeltalsbok", som diskuterar just den här frågan.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sveriges Marknadsförbund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.