Stadsmissionen om SD:s tiggerikampanj: "Förskräckligt – och ren lögn"

2014-05-14 10:07 Dante Thomsen  

Stockholms stadsmission går till attack mot Sverigedemokraternas kampanj i tunnelbanan.

SD:s kampanj mot "det organiserade tiggeriet" har gjort många upprörda. SL har blivit nedringda av hundratals arga kunder medan andra fördömt kampanjen.

Nu riktar Stockholms stadsmission hård kritik mot kampanjen. Enligt Stadsmissionen så är tiggeriet i Stockholm inte organiserat.

"SD har valt ut samhällets mest diskriminerade och marginaliserade grupp individer att basera ett direkt felaktigt kampanjbudskap på", skriver Stadsmissionen.

Anna Johansson är socialchef på Stockholms stadsmission:

– Jag tycker att kampanjen är förskräcklig, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– En majoritet av de individer som kommer till Sverige och tigger på gatorna är personer som redan är marginaliserade av samhället, oavsett om de stannat kvar i sitt hemland, hamnat i ett annat europeiskt land eller tagit sig till Sverige.

Framför allt handlar det om romska rumäner som saknar grundläggande medborgerliga rättigheter i sitt eget hemland.

Tiggeriet blir ett desperat försök att försörja sig själva och de familjer som ofta är kvar i hemlandet, enligt Anna Johansson.

– Att påstå att dessa individer som lever helt utanför samhället, oavsett land, tillhör organiserad brottslighet är ren och skär lögn, säger hon.

Hon anser att SD:s kampanjbudskap är ett allvarligt övertramp, med syftningar som andas förtal.

– Oavsett yttrandefriheten så är det osmakligt att ett parti i riksdagen köper sig utrymme att sparka på samhällets svagaste.

Anna Johansson säger också att kampanjen är falsk marknadsföring.

– Budskapet bygger på faktafel, vilket även SD:s sympatisörer bör känna till.

I sina olika verksamheter möter Stockholms stadsmission dagligen minst 150 migranter som till stor del lever på att tigga.

Det är en av anledningarna till att Stockholms stadsmission väljer att markera mot SD:s kampanj.

– Vi har en unik ställning där vi faktiskt kan säga att så här ser det inte ut. Vi har träffat över 7000 individer och den bild som SD målar upp stämmer inte överens med verkligheten. Man slirar på det vi vet, säger hon och fortsätter:

– Men det handlar också om att vi är en idéburen organisation med en värdegrund och människosyn som är viktig för oss. Därför är det viktigt att vi reagerar mot vad vi anser är ett uttryck för en människosyn där man pekar ut marginaliserade människor, använder dem som syndabockar och utnyttjar dem i reklamkampanjer.

Anna Johansson säger att SD:s kampanj är ett solklart fall av "röstfiskeri och populism".

– Och så tänker jag att som man frågar får man svar. De stora utmaningarna i EU handlar inte om de som sitter på gatorna och tigger utan varför de gör det.

Vad vill du säga till de som tycker att kampanjen är bra?

– Jag skulle vilja säga att när man röstar i EU-valet så är frågan om hur vi ska lösa fattigdomen en jättestor utmaning. Vi behöver ställa krav på att de folkvalda ska agera och ta sig an problematiken, men om man tror att den frågan löses genom ett tiggeriförbud i Sverige riskerar man att bli kraftigt besviken.

Dagens Media har sökt Joakim Wallerstein, kommunikationsstrateg hos SD och ansvarig för kampanjen. Han hänvisar dock till Jimmie Åkessons pressekreterare Linus Bylund. Honom har Dagens Media sökt.

Henrik Gustafsson är informationssekreterare hos SD och han mejlar följande kommentar till Dagens Media.

"Vi vill vara tydliga med att vi aldrig hävdat att det organiserat tiggeri är den enda typen av tiggeri som existerar idag. Däremot vore det oseriöst av oss att förbise de vittnesmål från såväl polisen och som från tiggare om att organiserat tiggeri faktiskt är en reell verklighet. Genom att hävda att vår kampanj bygger på lögner ogiltigförklarar man samtidigt de uppgifter som exempelvis berörda tiggare, i DN i förra året, berättade om. Precis som att man ogiltigförklarar delar av den svenska polismakten".

LÄS OCKSÅ:

Clear Channel om SD:s tiggarkampanj: "En yttrandefrihetsfråga"

SL nedringda av arga kunder

SD kampanjar mot "det organiserade tiggeriet" 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt