Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Stadsmissionen kampanjar för barn

Stockholms Stadsmission vill i en kampanj uppmärksamma fattiga barn i Sverige. Bakom kampanjen står reklambyrån Garbergs.


Publicerad 2012-05-07 13:36
Uppdaterad 2015-12-06 14:23

Ämnen i artikeln:

Stockholms Stadsmission

Dela artikeln:

Debatten om huruvida det finns barnfattigdom i Sverige idag går varm. Stockholms Stadsmission menar att det finns 250 000 fattiga barn i Sverige, varav 50 000 bara i Stockholm.

Den nya reklamkampanjen belyser bland annat den isolering och det utanförskap man som barn känner när man inte passar in i den sociala normen.

– I Sverige har de flesta familjer råd med mat även om maten för de som lever i utsatthet kan vara bristfällig. Problemet är hur fattigdom påverkar barnen och leder till ett varaktigt utanförskap. Det kan handla om att aldrig kunna ta hem kompisar, att inte kunna vara delaktig i fritidsaktiviteter eller att behöva sjukanmäla sig vid skolutflykter enbart för att familjen inte har råd, säger Yvonne Borg, kommunikations- och insamlingschef på Stockholms Stadsmission, i ett pressmeddelande.

Kampanjen drar igång den här veckan och ska rulla i tre veckor. Det blir tv, radio, print och utomhus.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare Stockholms Stadsmission:

Yvonne Borg, Kommunikations och Insamlingschef

Ulrika Rattfeldt, Projektledare

Arbetsgrupp Garbergs:

AD: Jacob Frisk

Copy: Sedir Ajeenah

Övriga kreatörer: Mattias Dahlqvist/Hampus Mattsson

Byrå ass: William Löthman

Original: Roger Rantf-Blomqvist

CD: Petter Ödéen

Digital Creative Director: Johan Baettig

Produktionsledare: Birgitta Bergström

Byråproducent: Annika Witkowska

Projektledare: Pernilla Berg

Flodell Film:

Regissör Nådde Hansson

Producent: Lina Ehrenpreis

Stillbild:

Fotograf: Niklas Johansson

Bildarbeta och repro: BT Repro

Flickorna Larsson:

Regissör: Patrik Larsson

Producent : Lotta Wicknertz

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.