Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 15 november 2017, 10:43
Uppdaterad: 15 november 2017, 13:50
Från H&M:s Justin Bieber-kollektion.
Stadium stämmer H&M i Patent- och marknadsdomstolen.
I början av september lanserade H&M en kollektion ihop med världsstjärnan Justin Bieber i samband med hans ”Pupose the Stadium Tour”.
Kollektionen innehåller bland annat t-shirts och sweatshirts med ett stort ”S” tryckt på bröstet, samt ordet ”Stadium” i versaler.
Det får nu sportkedjan Stadium att reagera.
Stadium anser att H&M ”uppsåtligen och med oaktsamhet” gjort intrång i sportkedjans ensamrätt till sitt varumärke och stämmer därför klädjätten.
”H&M har använt ett tecken som är identiskt med Stadiums varumärke vid marknadsföring och försäljning av kläder. Den alltjämt pågående användningen i de flesta av EU:s medlemsstater innebär ett intrång i Stadiums ensamrätt. Användningen skadar varumärkets funktioner, skapar en risk för förväxling, drar en otillbörlig fördel av (snyltar på) och skadar utan skälig anledning varumärkets särskiljningsförmåga och anseende”, skriver Stadium i sin stämningsansökan.
Stadium kräver att domstolen förbjuder H&M att använda symbolen, vid ett vite om 1 miljon kronor för varje överträdelse. Dessutom kräver sportkedjan att H&M beläggs med ett omedelbart förbud – redan innan tvisten är avgjord.
Dagens Media söker H&M.