Stadium till attack på Justin Biebers H&M-kollektion

Stadium stämmer H&M i Patent- och marknadsdomstolen.

I början av september lanserade H&M en kollektion ihop med världsstjärnan Justin Bieber i samband med hans ”Pupose the Stadium Tour”.

Kollektionen innehåller bland annat t-shirts och sweatshirts med ett stort ”S” tryckt på bröstet, samt ordet ”Stadium” i versaler.

Det får nu sportkedjan Stadium att reagera.

Stadium anser att H&M ”uppsåtligen och med oaktsamhet” gjort intrång i sportkedjans ensamrätt till sitt varumärke och stämmer därför klädjätten.

”H&M har använt ett tecken som är identiskt med Stadiums varumärke vid marknadsföring och försäljning av kläder. Den alltjämt pågående användningen i de flesta av EU:s medlemsstater innebär ett intrång i Stadiums ensamrätt. Användningen skadar varumärkets funktioner, skapar en risk för förväxling, drar en otillbörlig fördel av (snyltar på) och skadar utan skälig anledning varumärkets särskiljningsförmåga och anseende”, skriver Stadium i sin stämningsansökan.

Stadium kräver att domstolen förbjuder H&M att använda symbolen, vid ett vite om 1 miljon kronor för varje överträdelse. Dessutom kräver sportkedjan att H&M beläggs med ett omedelbart förbud – redan innan tvisten är avgjord.

Dagens Media söker H&M.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2017-11-15 10.43Uppdaterad 2017-11-15 13.50

Ämnen i artikeln: