Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

SSU växlar upp kampanjtempot

Ungdomsförbundet släpper nu sitt förstamaj-märke. Årets huvudbudskap – "Dags för varann" – gäller för de kommande valrörelserna.

Pär Ullrich


Publicerad: 22 April 2014, 04:30
Uppdaterad: 08 December 2015, 21:14

Ämnen i artikeln:

SSU

Första maj är traditionellt sett ett historiskt datum för Socialdemokraterna. Det är också dagen då Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund (SSU) skruvar upp kampanjtempot inför valet.

– Första maj är ett viktigt datum för oss, och i år lanserar vi huvudbudskapet för båda valrörelserna – det vill säga både för valet till Europarlamentet och för riksdagsvalet, säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg för SSU, till Dagens Media.

Förra året löd huvudbudskapet "Politik i rörelse". I år vill SSU istället visa sitt engagemang i motståndet mot individualismen och de högervindar som blåser i Europa och Sverige, enligt Juan-Pablo Roa. Kampanjen ska signalera ett budskap kring att visa mer värme för varandra, säger han.

– Det handlar om att jobba för att förändra den nuvarande riktningen i Europa och Sverige, och nu kommunicerar vi vilken riktning vi vill se istället. Det är där "Dags för varann" kommer in, där vi sätter fokus på "vi" och "tillsammans" istället för "jag".

Dagens Media har tidigare under våren uppmärksammat SSU:s kampanjer. Bland annat har burgarkampanjen mot snabbmatskedjorna, blixtkampanjen mot vinster i välfärden och "wefien" – som utmanade "selfien".

– Vi har redan nu gjort flera kampanjer som har synts mycket, men det är egentligen under första maj som vi växlar upp och kickar igång valrörelsen på riktigt. Inför EU-valet är det migration, klimat och arbetsmarknadspolitik som står i centrum för vårt arbete, säger Juan-Pablo Roa.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

SSU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.