Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SSU till attack mot (S)lutenheten

Publicerad: 4 Mars 2011, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

SSU sjösätter en kampanj direkt riktad mot den slutenhet som präglar Socialdemokraternas förnyelse – och valet av ny partiledare.


Ämnen i artikeln:

SSUSocialdemokraterna

SSU har fått nog av den slutenhet som ungdomsförbundet anser prägla processen som ska leda till att en ny partiordförande väljs på Socialdemokraternas extrakongress den 25-27 mars.

Nu sjösätter SSU en stor kampanj – som ska leda till en större öppenhet. Den ska även ge gemene man möjlighet att påverka framtiden för socialdemokratin.

– Vi försöker att öppna upp detta och göra något som innebär att fler kan få komma till tals och vara med och påverka, säger Pezhman Fivrin, kommunikationsombudsman på SSU.

Kampanjsajten, som gick upp sent under torsdagskvällen, tillåter bland annat besökaren att via ett knapptryck ställa frågor till kongressombuden – som i sin tur har makten på kongressen.

– Alla kan inte bli ombud. Men på detta sätt kan vi ge SSU-medlemmar och andra en möjlighet att kommunicera med ombuden.

Att få tag på ombudens meljadresser har dock inte varit helt lätt.

– Vi har inte lyckats få alla mejladresser, vissa har inte velat berätta vilka ombuden är. Men efter lite grävande har vi hittat meljadresser till de flesta.

SSU vill också få extrakongressen att handla om mer än bara valet av ny partiordförande. Bland annat vill man se en ny partistyrelse och ett nytt verkställande utskott.

Den mejlbombning som kongressombuden nu riskerar att utsättas för – om kampanjen tar fart i sociala medier – är ett led i att nå dit.

– Det är ett sätt att provocera. Men det handlar också om att få debatten att handla om mer än partiledarvalet. Vi vill prata om politik.

Kampanjsajten är kopplad till bland annat Facebook. Statusraden ”NN har precis påverkat S-kongressen! Klicka här om du också vill vara med och sätta din fråga på dagordningen!” dyker upp hos de som väljer att dela kampanjens budskap.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SSUSocialdemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.