SSU:s burgarkampanj hånas

2014-03-26 15:20 Pär Ullrich  

Ungdomsförbundets attack mot McDonalds, Burger King och Max har mötts av en storm i sociala medier.

"Hamburgarna är goda – Men inte arbetsvillkoren". Så lyder budskapet i Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbunds kampanj där de uppmanar människor att tänka till innan de besöker restaurangerna.

SSU Göteborg, som står bakom bilden, menar också att villkoren borde ha blivit bättre när restaurangmomsen sänktes.

Kampanjen, som spridits via en bild i sociala medier, har mötts av hård kritik, såväl från privatpersoner som andra politiska partier.

På Twitter har hashtaggen #ssugate snabbt fått fäste.

"Skrämmande att ett ungdomsparti inte värderar jobben mer" skriver en upprörd twittrare.

Twitterstormen fortsätter sedan från andra användare:

"@ssu_sverige gillar inte att 30000 ungdomar har fått in en fot på arbetsmarknaden med kollektivavtalsenliga löner. Det gör @ mufswe"

"SSU vill att man ska bojkotta tre av Sveriges största ungdomsarbetsgivare. Det tror SSU har bra effekter på ungdomsarbetslösheten?"

"Tänker på alla mina vänner som fått sitt första jobb via McD, BK och MAX. SSU's kampanj är verkligen hånfull mot dem."

Bland de politiska aktörerna är det Centerpartiet som har reagerat kraftigast på hamburgerhånet. I ett pressmeddelande slår man fast att kampanjen är en "osmaklig smutskastning av företag".

– Makabert. Duger det inte med kollektivavtal? Då borde man fokusera på att förändra kollektivavtalen istället för att attackera företag som följer spelreglerna, säger Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson i pressmeddelandet, och får medhåll av partiets ekonomiskpolitiska talesperson Per Åsling:

- Nu använder man tre stora företag – som tillsammans ger tiotusentals unga jobb – för att slå på en hel bransch där det finns oerhört många småföretag som drabbas hårt av Socialdemokraternas föreslagna kostnadsökningar, säger han.

Centerpartiet har också svarat med en egen bild, där de meddelar sin åsikt om arbetsförhållandena (se bilden i högerspalten).

Linus Glanzelius, ordförande för SSU i Göteborg, försvarar kampanjen.

– Vi vill att folk ska tänka till under en vecka. I själva verket är det många som har taskiga arbetsvillkor på de här restaurangerna. I stället för att lägga pengar på dyra ineffektiva skatter vill vi satsa på skolan, säger han till tidningen Expressen och fortsätter:

– Det är orimligt att de tar på sig att företräda unga, när de inte gör det.

De respektive hamburgerkedjorna anställer omkring 30 000 ungdomar. Något som Linus Glanzelius är positiv till.

– Det tycker vi är jättebra. Det är skitbra. Men det hade de också innan de fick skattesubventioner, säger han till Expressen.

Pär Ullrich

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt