Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

SSU: QR-koden funkar inte för oss

Publicerad: 12 April 2013, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Socialdemokraternas beslut att göra årets första maj-märke i form av en QR-kod går inte hem hos alla. Nu lanserar SSU ett konkurrerande märke i retrostil.


Ämnen i artikeln:

SSUSocialdemokraterna

"Politik i rörelse" är budskapet i det första maj-märke som SSU tagit fram. Faktum är att det är ett tiotal år sedan ungdomsförbundet konkurrerade med moderpartiets märke.

Bakgrunden är att S i ett försök att modernisera sitt första maj-firande låtit en reklambyrå ta fram ett tidsenligt första maj-märke. Resultat är en röd QR-kod med en ros i mitten.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU, anser att märket är ett roligt grepp, men att designen passar mindre bra för en yngre målgrupp.

– Det är jättekul att de vill förnya sig och märket passar dem. Men QR-koden funkar inte för oss. Vi lever bland en trendkänsligare målgrupp, säger han till Dagens Media.

Därför har man tagit fram ett eget märke som är designat av AD:n Simon Röder, vars inspiration kommer från en valaffisch från 1960.

– Budskapet symboliserar rörelse. Borgerligheten står stilla, men ett samhälle i förändring kräver en politik i ständig rörelse, säger han.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

SSUSocialdemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.