Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 12 April 2013, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49
Socialdemokraternas beslut att göra årets första maj-märke i form av en QR-kod går inte hem hos alla. Nu lanserar SSU ett konkurrerande märke i retrostil.
"Politik i rörelse" är budskapet i det första maj-märke som SSU tagit fram. Faktum är att det är ett tiotal år sedan ungdomsförbundet konkurrerade med moderpartiets märke.
Bakgrunden är att S i ett försök att modernisera sitt första maj-firande låtit en reklambyrå ta fram ett tidsenligt första maj-märke. Resultat är en röd QR-kod med en ros i mitten.
Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU, anser att märket är ett roligt grepp, men att designen passar mindre bra för en yngre målgrupp.
– Det är jättekul att de vill förnya sig och märket passar dem. Men QR-koden funkar inte för oss. Vi lever bland en trendkänsligare målgrupp, säger han till Dagens Media.
Därför har man tagit fram ett eget märke som är designat av AD:n Simon Röder, vars inspiration kommer från en valaffisch från 1960.
– Budskapet symboliserar rörelse. Borgerligheten står stilla, men ett samhälle i förändring kräver en politik i ständig rörelse, säger han.
Helen Preutz