Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

SSU gör kampanj för fossilfritt Sverige 2030

SSU lanserar kampanj för att få regeringen att sätta deadline för när Sverige ska vara helt fossilfritt.


Publicerad 2015-11-30 09:16
Uppdaterad 2015-12-06 20:19

Ämnen i artikeln:

SSU

Dela artikeln:

Idag inleds det stora klimatmötet i Paris där världens ledare ska enas om ett globalt klimatavtal. I samband med detta lanserar Socialdemokraternas ungdomsförbund (SSU) kampanjen "Fossilfritt 2030", för att sätta press på regeringen i klimatarbetet.

Regeringen har en ambition om att Sverige ska bli ett av de första fossilfria välfärdsländerna, vilket SSU anser kräver en deadline för att bli mer än fina ord.

– Vi tycker att det är bra att regeringen har en hög ambitionsnivå i frågan, men vi vill att målet ska bli ännu tydligare genom att sätta en deadline för när Sverige ska vara helt fossilfritt. År 2030 är ambitiöst men realistiskt. Efter att ha tittat på vad forskare och experter säger är vi övertygade om att det är möjligt, säger Sofia Brändström, kommunikationschef på SSU, till Dagens Media.

En del i kampanjen består i att 2030 namnunderskrifter ska samlas in via kampanjsidan fossilfritt2030.se. Namnlistan kommer sedan överlämnas till miljöminister Åsa Romson.

– SSU tycker att det är viktigt att visa att vi är många som står bakom det här, vilket vi gör med hjälp av namninsamlingen. Vi tror absolut att det finns fler än 2030 personer som vill skriva under för ett fossilfritt Sverige, men det är en fin symbol att siffran är densamma som målet med år 2030. Vi tror att vi har goda möjligheter att påverka regeringen till att sätta en deadline, säger Sofia Brändström.

Förutom namninsamlingen kommer "Fossilfritt 2030" bland annat bestå av rörligt material för Instagram och Facebook, och SSU kommer att leta efter ambassadörer som vill ställa sig bakom frågan.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.