Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Sprider reklambudskap via blommor

Start up-bolaget Bzzt gör en blomkupp för att marknadsföra sin poddtaxi.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Juni 2017, 06:23
Uppdaterad: 02 Juni 2017, 09:20

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Bild 1/2  Reklambudskapet i slänten som väntar på att växa till sig lite.

I en slänt i Vasaparken i Stockholm har det planterats vita blommor som formar ett meddelande.

Bakom blomkuppen står start up-bolaget Bzzt vars affärsidé går ut på att göra städers gator grönare genom att köra sina passagerare i elektriska trehjulingar.

Per Nyrenius är marknadschef på Bzzt och erkänner att det är de som har planterat blommorna.

– Det är kul att kunna ta en ödslig slänt och göra något fint, men tanken är att det ska växa till sig och bli ännu finare, säger han till Dagens Media.

Ja, nu går det inte riktigt att urskilja vad det står?

– Det står "Åk Bzzt eldrivna poddtaxi mvh naturen".

Ni är inte oroliga att folk ska bli arga över att ni har planterat ett reklambudskap?

– Nej, det finns folk som blir glada och som blir arga men i det här fallet har vi gjort en lite ödslig och jordig slänt finare. Det värsta man kan bli anklagad för är att ha planterat lite blommor.

Hur kom ni på idén?

– Vi har ett väldigt stort miljöfokus, det är vår stora grej att ta bort utsläppen och på så sätt göra det trevligare i städerna. Då ville vi göra något på det temat men som också gör det finare. Vi har tidigare gjort flyers av riktiga löv. Det skitar annars ned gatorna rätt bra men om flyers i form av löv läggs på gatan är det bättre än papperslappar.

Hur har den här typen av pr fallit ut för er hittills?

– Jättebra, vi är ju en liten start up som vill bli stor. Vår lanseringskampanj har gått fantastikt bra, i synnerhet med tanke på att vi haft en oerhört begränsad budget. Det är svårt att säga vad som ger vilken effekt, det beror såklart på många olika faktorer, men först och främst för att det vi gör är bra på riktigt. De här reklamgrejerna är ju bara en del i vår kampanj. Parallellt med lanseringen vi tog vi in nya delägare genom crowdfunding och blev fulltecknade på bara några dagar. Och vi kommunicerar ju på stan hela tiden genom våra podar som rullar runt.

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.