Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Spreds till 120 länder

Publicerad: 3 Maj 2011, 03:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Carlsbergs sociala medier-kampanj, Unbottle Yourself, startades i Sverige men spred sig till 120 länder.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergÅkestam HolstHenric Byström

I början av april startade Carlsberg kampanjen Unbottle Yourself, för att förmå unga svenskar att kliva ut ur sin ”komfortzon”. Tävlingsdeltagaren utmanades via en app att utföra olika uppdrag, som att hålla ett oannonserat tal om varför Sverige bör återbörda Skåne till Danmark. Vinnare blev Adam Talenti som genomförde 509 uppdrag och med det koras till Sveriges socialt modigaste person av Carlsberg.

– Vi är oerhört nöjda med resultatet av tävlingen. Roligast är att vi fullt ut lyckades sammanfoga gränslandet mellan det digitala och verkligheten och med det få stort genomslag bland användarna, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg.

Totalt genomfördes nästan 50 000 uppdrag under perioden och kampanjen spreds till 120 länder.

– Kampanjen startades, och var utformad, för den svenska marknaden men när man jobbar digitalt har det en förmåga att sprida sig utanför landsgränserna.  

Kampanjen gjordes av Åkestam Holst. Mediebyrå är OMD.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.