Spotify tar plats på Coca-Colas burkar

För att marknadsföra samarbetet mellan Coca-Cola och Spotify har läskjätten tagit fram nya burkar med musikstjänstens logga på. Samtidigt lanseras deras gemensamma musik-app Placelists.

I april förra året stod det klart att Coca-Cola och svenska Spotify inlett ett samarbete och planerade en global kampanj under 2013. Spotify fick tillgång till Coca-Colas marknadsföringsapparat medan läskföreteget kunde utnyttja musiktjänsten i sin marknadsföring.

Nu lanseras Placelists - en platsbaserad Spotify-app för webben. Via appen kan Spotifyanvändare lyssna på och uppdatera låtlistor över hela världen och koppla ihop låtar med platser. Appen visar en karta med spellistor som människor runt om i världen lyssnar på. Varje sång ska ha en plats är tanken.

– Coca-Cola säljs i 207 länder och dricks 1,8 miljarder gånger varje dag. Tänk om du på varje plats du tar en Coca-Cola också hade en spellista, vare sig det är runt hörnet eller på andra sidan jordklotet, säger Joe Belliotti, ansvarig för Coca-Colas globala underhållningsmarknadsföring till tidningen Billboard.

För att marknadsföra den nya appen har Coca-Cola släppt nya burkar med Spotifys logga på och texten: "gå till coca-cola.com/placelist", skriver bland andra Marketing magazine. Samarbetet med Coca-Cola ska hjälpa Spotify att slå igenom i fler länder.

– Att ha ett trovärdigt varumärke som Coca-Cola med oss när vi ska inta nya territorium har verkligen hjälpt oss att få till tidig registrering, säger Jeff Levick marknadschef på Spotify till tidningen.

Publicerad 2013-07-09 13.42Uppdaterad 2015-12-06 13.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: