Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sponsring och event ökar – köpt reklamplats minskar

Publicerad: 23 April 2013, 09:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Reklammarknadens omsättning minskar. Men 2012 blev ett bra år för sponsring och event.


IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, har precis sammanställt "Svensk Reklammarknad 2012”.

Enligt rapporten minskade investeringarna i köpt reklamplats med 2,1 procent under 2012 och uppgick till knappt  32 miljarder kronor. Investeringar i övrig marknadskommunikation hade dock en starkare tillväxt.

– Mässor, sponsring och event marketing är några av de kategorier som har haft bäst utveckling under 2012. Denna del av marknadskommunikation tar andelar från köpt medieutrymme, säger IRMs vd Madeleine Thor, i ett pressmeddelande.

I kategorin övrig marknadskommunikation ingår butikspromotion, eventmarknadsföring, sponsring, mässor och presentreklam.

Investeringarna i denna del av reklammarknaden ökade med 4,1 procent under 2012, och den totala omsättningen uppgick till 23 miljarder.

Reklammarknaden som helhet, det vill säga köpt reklamplats, övrig marknadskommunikation samt reklamproduktion, omsätter knappt 67 miljarder kronor, vilket är en knapp nedgång från 2011.

Frida Wickberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.