Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Speljätte utmanar Farmville

Publicerad: 15 Februari 2011, 05:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Tyska Smeet har miljontals användare i USA och Europa. Men Sverige har varit en bortglömd marknad. Tills nu, säger marknadschefen Caroline Hermansson.


– Sverige är lite bortglömt i Tyskland, de tror att det är en liten ankdamm. Men svenskarna är aktiva i sociala medier och spelar mycket spel, säger hon.

Den 24 februari lanseras den svenska versionen av Smeet, som är en kombinerad dejting- och speltjänst.

– Det ska vara lite roligt, man ska kunna spela spel och samtidigt träffa någon, säger Caroline Hermansson.

Målet är att utmana Farmville om att bli det största sociala webbläsarspelet i Sverige. I samband med lanseringen rullar man därför ut en tv-kampanj i alla stora kanaler.

– Senare blir det också omfattande online-kampanjer ihop med olika partners, säger hon.

I Tyskland har Smeet också sponsrat stora tv-produktioner som ”Big brother” och ”Idol”. Något som kan bli aktuellt även i Sverige.

– Vi pratar lite med TV4 om att kanske göra något med Big Brother, säger Caroline Hermansson.

Smeet förhandlar just nu med ett antal svenska medie- och reklambyråer, säger hon, men inga avtal är klara.

– Jag kan inte säga hur stor vår budget är men det är en avsevärd summa, säger Caroline Hermansson.

Finns det inte tillräckligt många spel av den här typen redan?

– Nej, svenskarna spelar mycket, men mest på internationella sajter. Det finns få spel där man kan spela och träffa andra svenskar.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.