Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Spelföretagets hånkampanj mot SD

Publicerad: 17 Februari 2011, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Sverigedemokraten Margareta Sandstedts felsägning i riksdagen har blivit kraftigt hånad på nätet. Nu utnyttjar spelbolaget Comeon felsägningen i en digital kampanj.


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Det var under riksdagsdebatten den 10 februari som Sverigedemokraten Margareta Sandstedt räknade om €400 000 till 40 000 miljarder kronor.

En felräkning som det drivits friskt om på internet och i sociala medier. Nu väljer spelbolaget Comeon att utnyttja felsägningen i en ny digital kampanj.

– Vi hade alla på kontoret sett Youtube-klippet med Margareta Sandstedt och skrattat friskt åt komiken i hennes felsägning. Då vi såg en växande våg av intresse föddes idén om att skapa en minikampanj. Vi ville passa på att spinna vidare på den här roliga händelsen, säger Christoffer Grundberg, head of marketing På Comeon.

Hur fick ni idén att driva med Sverigedemokraterna?

– Om man har gjort bort sig på personnivå så har man. Representerar man dessutom Sveriges minst omtyckta riksdagsparti så ligger man ju ännu närmare risken att bli något förlöjligad. Då vi också är ett företag som bygger på gemenskap och utbyte mellan olika kulturer så känns det helt rätt att slänga en liten känga åt Sverigedemokraternas håll.

Är ni oroliga för hot i samband med kampanjen?

– Nej inte direkt, vi har gjort den här kampanjen med glimten i ögat med syftet att leverera en gnutta humor. Vi har inte fokuserat på att förlöjliga partiet i någon större utsträckning utan det är fokus på Margareta Sandstedts felsägning först och främst.

Kampanjen är framtagen av Comeon själva, som nu hoppas på en snabb viral spridning via sin kampanjsajt och Facebook.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.