Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

Spelbolag fälls för bröstgrepp

Bet-at-home illustrerade i en annons frågan ”handbollsälskare?” med en man som griper över två kvinnobröst. Annonsen fälldes av Reklamombudsmannen.


Publicerad 2012-04-27 08:20

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Annonsen drog på sig två anmälningar och båda anmälarna ansåg att den var könsdiskriminerande. Reklamombudsmannen, RO, håller med och skriver i sitt beslut att:

”Kvinnan i annonsen helt saknar samband med den marknadsförda produkten spel. Hon framställs som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande.”

Bet-at-home invänder kraftigt mot att deras annons skulle vara könsdiskriminerande och skriver att de inte kan förstå invändningarna eftersom:

”Vi lever i ett upplyst och modernt samhälle, en naken överkropp av en kvinna i antingen media eller i badhus har inte gjort anstöt på någon tidigare i det dagliga livet.”

Företaget skriver också:

”Den som skapar dessa normer skulle också allvarligt behöva överväga att klaga på TV-serier eller filmer där nakenhet presenteras mer generöst.”

Det är dock inte första gången det aktuella spelbolaget fälls för könsdiskriminerande reklam.

RO har tidigare fällt en annons från Bet-at-home som bestod av en bild där en kvinna med neddragna jeans visar sina trosor med texten:

”If you can read this it’s your lucky day!”

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.