Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Spelbolag fälls för bröstgrepp

Publicerad: 27 April 2012, 08:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:24

Bet-at-home illustrerade i en annons frågan ”handbollsälskare?” med en man som griper över två kvinnobröst. Annonsen fälldes av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Annonsen drog på sig två anmälningar och båda anmälarna ansåg att den var könsdiskriminerande. Reklamombudsmannen, RO, håller med och skriver i sitt beslut att:

”Kvinnan i annonsen helt saknar samband med den marknadsförda produkten spel. Hon framställs som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande.”

Bet-at-home invänder kraftigt mot att deras annons skulle vara könsdiskriminerande och skriver att de inte kan förstå invändningarna eftersom:

”Vi lever i ett upplyst och modernt samhälle, en naken överkropp av en kvinna i antingen media eller i badhus har inte gjort anstöt på någon tidigare i det dagliga livet.”

Företaget skriver också:

”Den som skapar dessa normer skulle också allvarligt behöva överväga att klaga på TV-serier eller filmer där nakenhet presenteras mer generöst.”

Det är dock inte första gången det aktuella spelbolaget fälls för könsdiskriminerande reklam.

RO har tidigare fällt en annons från Bet-at-home som bestod av en bild där en kvinna med neddragna jeans visar sina trosor med texten:

”If you can read this it’s your lucky day!”

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.