Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Spelannons är sexistisk

Publicerad: 07 Juni 2010, 11:44
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:48

En bild på en kvinnas skrev har ingen koppling till onlinespel, anser Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Annonsen var införd i Expressens bilaga ”Matchdax” och marknadsför spelbolaget Bet at home.

På bilden syns en kvinna med neddragna jeans. Texten på trosorna lyder ”If you can read this it’s your lucky day!”

Enligt anmälaren är annonsen sexistisk eftersom den ger sken av att ”kvinnans kropp är tillgänglig för mannen genom den text som står tryckt på kvinnans trosor” samt att den ”kränker kvinnor som grupp”.

Spelbolaget har i sitt svar till RO förnekat att annonsen hade ett sexistiskt uppsåt och menar att man vill ”visa sina tjänster på ett humoristiskt sätt och inte mer”.

RO kunde dock hålla sig för skratt – och fäller annonsen för könsdiskriminering. Det är andra gången på kort tid som spelbolaget fälls av RO.

RO fäller även Disneyklubben, som på sin sajt lockade nya medlemmar med gratis ljudböcker.

En anmälare som beställt ett medlemskap fick dock beskedet att böckerna tagit slut, trots att sajten fortfarande marknadsförde dem. Detta strider enligt RO mot den Internationella handelskammarens regler.

Reklamombudsmannen inrättades av Sveriges Annonsörer efter att det kom politikerkrav på lagstiftning mot bland annat könsdiskriminerande reklam. Den ersatte då de tidigare instanserna ERK och MER.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenRO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.