Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Speglar ska hjälpa familjer att vara sig själva

Dina Försäkringars interaktiva spegel ska få familjemedlemmar att prata om saker man annars inte vågar ta upp.


Publicerad 2016-09-07 05:22
Uppdaterad 2016-09-07 06:05

Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Dela artikeln:

7 av 10 föräldrar i Sverige (69 procent) önskar att det vore lättare att prata med sina barn och nästan lika många (62 procent) vill ta sig mer tid att prata med sina barn. Det visar en TNS Sifo-undersökning som Dina Försäkringar låtit ta fram.

Samtidigt visar undersökningen att mer än hälften av de tillfrågade (63 procent) tror att deras familjerelationer skulle bli bättre om de tog sig mer tid att faktiskt prata med varandra.

Genom en interaktiv badrumsspegel vill Dina Försäkringar nu lyfta vikten av att prata mer med varandra hemma.

I kampanjen "badrumsbekännelser" vill Dina Försäkringar hjälpa familjemedlemmar att mötas i sina olikheter så att alla i familjen ska kunna vara sig själv och känna trygghet i hemmet.

Tanken med spegeln är att man via den ska kunna ta upp saker man annars inte vågar. Bakom kampanjen står Edelman Deportivo.

– Vi blev lite smått chockade av siffrorna från Sifo och då började vi genast tänka ”vad kan vi göra åt det här?”. Hur får vi människor att släppa sina mobiltelefoner vid middagsbordet och istället prata med varandra?, säger Paula Fagerlund, kommunikation och webbchef på Dina Försäkringar till Dagens Media och fortsätter:

– Badrummet är en sådan plats där man vågar vara sig själv och vi vill genom speglarna ge familjerna en chans att få ta del av varandras bekännelser.

Igår inleddes det sociala experimentet där det går att följa fem utvalda familjer i realtid via en hemsida, tillsammans med en relationsexpert som ger tips och råd om kommunikation till familjerna.

I tre veckor kommer projektet att vara i gång och Paula Fagerlund hoppas på en fortsättning för projektet för att se hur det har gått.

Genom att ladda hem en kod på kampanjens hemsida (badrumsbekannelser.se/speglarna) kan även andra bygga sig en egen interaktiv spegel.

Undersökning genomfördes under perioden 19-27 maj i år, sammanlagt har 1042 intervjuer gjorts bland män och kvinnor 15-79 år med hemmavarande barn under 18 år.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.