Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Specsavers hjälper tanzanier att se

Publicerad: 2 Mars 2015, 14:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

1 000 tanzanier får glasögon i Specsavers CSR-kampanj "Ge syn till Tanzania".


Nu kan man se resultatet av Specsavers CSR-kampanj "Ge syn till Tanzania", där företaget samlade in 23 000 glasögon från kunder för att skänka till behövande i Tanzania.

För att skapa uppmärksamhet kring kampanjen har medieprofilerna Jenny Strömstedt, Fredrik Wikingsson och Steffo Törnquist deltagit.

Utfallet är att 1 000 fattiga tanzanier fått ett par glasögon. Kampanjen görs i samarbetet med SOS barnbyar.

Varje par glasögon som skänktes går att spåra. När en person blivit tilldelad ett par glasögon får givaren ett meddelande med en bild på mottagaren.

Det är byrån Spotlight pr som arbetat med att kommunicera kampanjen åt Specsavers. Susanna Salomon på Spotlight har varit med och lett projektet.

– Det här CSR-projektet har stuckit ut eftersom konsumenten har kunnat se vem de gett sina glasögon till. Det har fått väldigt god respons, säger hon till Dagens Media.

Claudia Nilsson är pr-chef på Specsavers. Hon berättar att det är andra året som företaget kör sin insamling och att årets upplaga varit en stor framgång.

– Det har gått över all förväntan. Förra året samlade vi in 6 000 glasögon och i år hela 23 000. Folk vill hjälpa till, men det ska vara enkelt. Det är nog mycket därför kampanjen varit så lyckad, säger hon till Dagensn Media och fortsätter:

– ­ I staden i Tanzania där vi genomfört projektet finns 20 optiker och fem miljoner människor, så behovet är stort. Det är våra egna optiker som har varit på plats för att hjälpa till med utprovningen.

Har ni sett något resultat av kampanjen för Specsavers del?

– Vi tror att det på lång sikt är ett sätt att bygga vårt varumärke, men vi kan inte utläsa någon effekt ännu, säger hon och fortsätter:

– Det här ligger i tiden. Jag tror det är viktigt för företag att göra sådant här, eftersom kunderna vill hjälpa till. Just den här kampanjen är tacksam att jobba med.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.