Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

SOS Barnbyar om kritiken: "Det modigaste vi gjort"

SOS Barnbyars kampanj där kända mammors barn sniffar lim, spyr blod och blir uteliggare väcker ramaskri. Men pr-chefen Jessica W Sandberg försvarar kampanjen.


Publicerad 2014-05-21 13:10
Uppdaterad 2015-12-06 12:37

Ämnen i artikeln:

SOS Barnbyar

Dela artikeln:

Dagens Medias läsare kallar SOS Barnbyars nya Mors dag-kampanj, där bland andra Katrin Zytomierskas, Jessica Almenäs och Tess Merkels barn medverkar, för " förfärlig", " skamlig" och " billig".

Även i de sociala medierna är kritiken mot SOS Barnbyar och digitalbyrån River, som ligger bakom kampanjen, hård.

" Det sjukaste jag sett på länge", " riktigt dålig" och " kränkande" är bara några av kommentarerna.

" Kändismammor som använder sina barn för att lajva fattigdom. Kommer fan ringa upp SOS Barnbyar för att fråga vad fan de håller på med", skriver en person på Twitter.

Debattören Natashja Psomas Blomberg, som kallar sig för Lady Dahmer, skriver bland annat att kampanjen gör henne " skitarg" och att SOS Barnbyar trampat i klaveret.

Jessica W Sandberg, pr- och pressansvarig på SOS Barnbyar, säger sig dock vara stolt över "klavertrampet".

Hon är inte heller förvånad över att kampanjen väcker så starka reaktioner.

– Kampanjen är provokativ, som ett slag i magen. Om folk sedan uppfattar den helt olika så är det så klart helt okej. Smaken är som baken. All typ av reklam- och pr handlar om individuella känslor, säger Jessica W Sandberg till Dagens Media.

Kampanjen, som går under hashtaggen #GuiltTripSunday, är medvetet gjord för att väcka uppmärksamhet, berättar hon.

– De här frågorna är extremt svåra att lyfta. Det är inte så att jag kan ringa medierna och säga "tjena kan vi snacka om att 100 miljoner barn lever på gatan". Det funkar inte så.

Vad har du fått för reaktioner?

– Dels är det positivt men sedan finns det absolut de som kallar den smaklös och som tycker att den är jävligt provocerande. Det är två väldigt tydliga läger. Men tittar vi på intresset som har lyft under dagen är det helt uppenbart att vi fått folk att prata om de här frågorna, säger hon och fortsätter:

– Genom att flytta den här situationen som händer i världen varje dag närmare oss själva blev det en aktuell fråga att diskutera, reagera på och känna inför.

Jag såg att någon tycker att du borde få sparken?

– Ja och jag älskar den reaktionen, den gör mig lycklig för det betyder att vi har lyckats. Mitt mål är inte att kampanjen ska tilltala alla utan att skapa snackisen och det har vi gjort nu. Sedan hoppas jag så klart att det SOS Barnbyar gör berör.

Har ni någonsin fått så här stort genomslag tidigare?

– Nej, inte så snabbt och direkt. Det här är det modigaste vi har gjort hittills och vi har fått ett otroligt genomslag på en gång. Vi testar gränser och vi vet vad vi gör.

Är du nöjd hittills?

– Jag är jättenöjd.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.