Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sopkampanj ska avgifta svenskarnas skräp

Publicerad: 15 September 2009, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Kampanjen ”Avgifta soppåsen” ska höja svenskarnas kunskap om farligt skräp. Se filmen på Dagensmedia.se.


– Kampanjen ska uppmärksamma svenska folket på att mycket av det man tror är okej att slänga i soppåsen egentligen är farligt avfall eller elavfall. Vi ska helt enkelt få folk att göra det som de redan gör, fast lite bättre, säger Jessica Cederberg, copywriter på Hilanders, som är organisationens reklambyrå sedan snart tre år.

Avfall Sverige organiserar landets avfallsbolag, som till stor del är kommunala. Hilanders har tagit fram en central kampanj, som sedan kan användas av branschorganisationens medlemmar.

I dag går kampanjens reklamfilm upp i TV4:s lokala reklamfönster i 50 kommuner. I kampanjpaketet ingår dessutom annonser för webb och dagstidningar. Hilanders har även tagit fram en kampanjsajt där användarna testa sina sopkunskaper.

– Förra kampanjen för Svenskt Avfall vann Columbi Ägg 2008. Vi hoppas så klart att den här uppföljaren ska få samma uppmärksamhet, säger Jessica Cederberg.

Arbetsgrupp Hilanders

Ulf Strömqvist, kommunikationsstrateg/projektledare

Stina Tjebbes, produktionsledare

Claes Ögren, ad

Cecilia Nydahl, grafisk formgivare

Jessica Cederberg, copywriter

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.