Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Sony Ericsson uppmanar till danskhet

Publicerad: 13 April 2010, 11:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Sony Ericsson lanserar ”Go Danish!” – en tävling som går ut på att visa sig så dansk som möjligt. Syftet är att aktivera mobiljättens sponsring av fotbolls-vm i Sydafrika.


Tävlingen går i Norge, Danmark och Sverige. Via en rad olika tävlingsmoment ska deltagarna visa sig så danska som möjligt. Deltagarnas Twitter- och Facebook-uppdateringar scannas efter danskheter, och på kampanjsajten kan man delta i frågesport och lägga straffar. Man får även poäng genom att bjuda in vänner till tävlingen.

– Danmark är det enda Skandinaviska land som kvalificerade sig till vm, så det var en no brainer att lyfta den aspekten, säger Gustaf Brusewitz, nordiskt pr-ansvarig på Sony Ericsson.

Vad ska man göra för att vara så dansk som möjligt?

– Man kan uttrycka sig danskt, eller se dansk ut och överhuvudtaget vara dansk inom sociala medier.

Har inte de som faktiskt är danskar ett rätt rejält försprång?

– De kanske är snabba på att svara på frågorna som handlar om Danmark, men det är inte säkert att deras statusuppdateringar innehåller något danskt. Det här är ett hyfsat lättsamt och enkelt sätt att uppmärksamma fotbolls-vm.

Vinnaren av tävlingen, som drog igång igår, får resa och biljetter till Danmarks match mot Japan.

– Vi hoppas kunna spela lite på rivaliteten mellan de Skandinaviska länderna för att få igång engagemanget.

”Go Danish!” görs i samarbete med pr-byrån Jung.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.