Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

"Sofia" är 500 barn samtidigt

Publicerad: 13 April 2016, 13:25
Uppdaterad: 13 April 2016, 13:45

Unicef ger utsatta barn ett gemensamt ansikte i kampanjen #FörSofia.


Ämnen i artikeln:

Edelman DeportivoUnicef

Edelman Deportivo har jobbat med Unicef i drygt tre år och fått stor uppmärksamhet för sina kampanjer, däribland den banner på dn.se som utformades för att slippa undan Adblockers filter.

Nu släpper Unicef och byrån en ny kampanj – #FörSofia.

”Jag är Sofia. Jag är tio år gammal. Jag flydde när män med vapen kom till vår by."

"Jag är Sofia, sju år gammal. Jag är ombord på en gummibåt. Det är kallt och vattnet står upp till knäna”.

Den fiktiva flickan "Sofia", som pratar vänd mot kameran i reklamfilmen, består i själva verket av 500 porträtt av olika katastrofdrabbade barn, sammansatta till en 3D-bild.

– Hon är en symbol för alla barn vi inte ser och Unicefs förhoppning är att Sofia ska förbli en symbol även efter kampanjen, säger Amanda Lindgren, pr-strateg och vice vd på Edelman Deportivo till Dagens Media.

– Vi fick förfrågan från Unicef att ta fram ett koncept för deras vårkampanj som går ut på att rekrytera fler världsföräldrar. Unicef är på en massa platser runt om i världen, katastrofer som det inte rapporteras om, som du inte ser i ditt Facebook-flöde. Engångsgivandet har ökat men vi ser att det finns en utmaning kopplat till det långsiktiga givandet. Därför gjorde vi ett gediget insiktsarbete om vad det är som får folk att ge, säger Amanda Lindgren, pr-strateg och vice vd på Edelman Deportivo till Dagens Media.

Resultatet, som bygger på forskning, visade att det är lättare att relatera till en enskild individ eller en händelse vi känner igen.

– Tänk om vi kunde skapa ett barn som fick oss att lättare relatera till alla barnen. Vi valde att sätta ihop hundratals porträtt med ett morphing-vektyg som vi fick från ett universitet i Skottland. Sen fick vi hjälp av 3D-animatörer som arbetat med Avatar och Tintin, säger Amanda Lindgren.

Utöver kampanjfilmen, som släpptes exklusivt till Expressens viralsajt Omtalat på morgonen idag och sedan till TT, ska ”Sofia” ställas ut på ett galleri under Stockholm art week. Hittills har Unicef inte köpt någon reklam.

– Det finns ingen stor mediabudget för kampanjen. Det är också därför vi har jobbat med att hitta en förtjänad kärna så att folk ska vilja dela budskapet och filmen.

Andreas Eriksson, kommunikationschef på Unicef:

– Vi vill med vår kampanj visa det fenomen som innebär att vi behöver kunna se och fokusera på en individ för att se den stora massan. Vi vill skapa engagemang och ge ett perspektiv på en fråga vi brottas med varje dag, nämligen att ge ett ansikte åt alla miljontals barn som lever i katastrofer vi sällan eller aldrig talar om.

Ny teknik har gett Unicef nya möjligheter att sätta ljus på ett problem, menar Andreas Eriksson.

– Vi behöver hela tiden hitta nya, innovativa sätt i vår kommunikation för att engagera människor för de frågor vi arbetar med.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Edelman DeportivoUnicef

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev