Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Sodastream kampanjar för "plastbantning"

Kolsyremaskintillverkaren slår ett slag för att minska plastkonsumtionen.


Publicerad 2017-11-02 06:22
Uppdaterad 2017-11-02 06:23

Ämnen i artikeln:

Sodastream

Dela artikeln:

EU kräver att förbrukningen av plast måste minskas, något som den 1 juni i år föranledde en helt ny lag för plastpåsar i butik. Förändringen var en följd av ett EU-direktiv som ska se till att minska européernas användning av plast.

Med sin nya kampanj slår nu Sodastream ett slag för en hållbar värld, och en minskad plastkonsumtion. Med varningstexten "plast dödar" på plastflaskor ska företaget dra uppmärksamhet till plastflaskans negativa effekt.

– Djur- och växtlivet straffas hårt på grund av människors plastkonsumtion och plastflaskor är en del av den. Dels på grund av all den plast som hamnar i naturen men också alla utsläpp som tillverkning och transport av plastflaskor står för. Genom att välja plastfria alternativ i vardagen kan vi alla bidra till en mer hållbar värld, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på Sodastream, i ett pressmeddelande.

Sodastream har, med hjälp av Gfk Norm, även studerat hur svenskarna tänker kring de miljömässiga aspekterna vid köp av plastflaskor. Företagets undersökning visar att 57 procent av befolkningen tänker på konsekvenserna. Resultatet visar även att majoriteten av svenskarna ser positivt på en lagstiftning för plastflaskor, liknande den om plastpåsar.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.